نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از فناوری های روز برای افزایش بهره وری آب در سطح مزارع

کشاورزی علاوه بر نقش بسیار مهمی که در اقتصاد کشور ایفا می کند، وظیفه تامین نیازهای اصلی جامعه از قبیل خوراک و پوشاک را بر عهده دارد. بنابراین پربیراه نیست اگر پیشه کشاورزی را از ضروری ترین فعالیت های انسان بنامیم.

اما در سال های گذشته و با اوج گیری بحران کمبود آب، بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب کشور از این موضوع متاثر شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی با وجود بحران کمبود آب امکانپذیر نیست. اما در مقابل، گروهی دیگر از صاحب نظران برآنند که با ورود دانش به بخش کشاورزی و استفاده از فناوری های روز در اراضی زراعی، می توان بهره وری آب در این بخش را به نحو چشمگیری افزایش داد و بر میزان تولید به ازای واحد آب افزود.

در این میان نقش شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی برای تولید و بومی سازی فناوری های مربوطه بسیار تعیین کننده خواهد بود. فناوری هایی که میزان تلفات آب در سطح مزارع را به حداقل می رسانند و علاوه بر افزایش راندمان آبیاری و بهره وری آب در بخش کشاورزی، امکان تولید محصول بیشتر و بهتر را فراهم می کنند.    

دکتر اسکندر زند؛ معاون وزير و ریيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه آیا با وجود بحران کمبود آب در کشور، امکان دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد؟ گفت: در حال حاضر برنامه وزارت جهاد کشاورزی خوداتکایی است بدین معنی که ما ضریب خوداتکایی در تولید محصولات کشاورزی را بالا ببریم. هم اکنون وزارتخانه مشغول کار روی این طرح است. ما امیدواریم هرچه که پیش می رویم، مساله کمبود آب را با ورود تکنولوژی های جدید رفع بکنیم. اگر کشور به تکنولوژی های جدید مجهز شود، بخشی از مساله کمبود آب را با افزایش تولید در واحد سطح جبران خواهیم کرد.

وی افزود: هم اکنون قریب به 100 سال است که در بدنه وزارت کشاورزی، پژوهش و فناوری انجام می شود. بر این اساس سه چهار موسسه تحقیقاتی در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد که تا به امروز نیازهای بخش را در حد توان و حمایتی که از آنها به عمل آمده، برآورده کردند.

زند با ابراز تاسف نسبت به کافی نبودن بودجه پژوهش در کشور، خاطرنشان کرد: متاسفانه بودجه پژوهشی در کشور کم است و توجه به این مقوله کافی نیست. امیدواریم با خارج شدن کشور از شرایط موجود، توجه بیشتری به امر پژوهش صورت بگیرد.

ریيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از برنامه های ما تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی است و تا امروز حدود 60 شرکت دانش بنیان در سازمان متولد و مشغول فعالیت هستند. در حقیقت می توان گفت که حمایت از شرکت های دانش بنیان حوزه کشاورزی از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است.  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل