نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی مجدد سپر حرارتی کپسول اوریون

علیرغم اینکه سپرحرارتی کپسول اوریون (Orion)  توانست در ماه دسامبر در بازگشت از یک پرواز آزمایشی موفق ظاهر شود بازهم متخصصان ناسا نگرانی هایی درباره میزان تحمل آن دارند. مارک کراسیچ به عنوان مدیر برنامه های پروژه اوریون ، در این باره بیان کرد: «این کپسول در هنگام بازگشت به جو با هر چالشی که به عنوان تیم سازنده انتظار آن را داشتیم روبرو شد. از جمله مهم ترین موارد این بود که این کپسول توانست آزمون تحمل دمای 4 هزار درجه فارنهایت را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.»

 با این حال مهندسان سازنده این کپسول به این نتیجه رسیدند که سپر حرارتی که در این آزمایش برای کپسول اوریون در نظر گرفته شده بود نمی تواند از پس اولین ماموریت این کپسول که قرار است در سال 2018 انجام شود، به خوبی بر بیاید.  پاسخ مهندسان سازمان ناسا برای بر طرف کردن این مشکل این بود که می بایست لایه های فایبرگلاس زنبوری شکلی که در بالای سپر حرارتی قرار گرفته بود از نو طراحی شوند.

 این پوشش به این منظور ساخته می شود که بعد از ورود دوباره به جو متلاشی شود اما در عین حال به اندازه ای قدرت دارد که می تواند از این کپسول و سرنشینان آن پس از ورود دوباره به اتمسفر زمین مراقبت کند.  خوشبختانه این سپر حرارتی یک ساختار کلی و یک پارچه نیست و بخش های مختلف آن می توانند در بخش های مختلفی ساخته شوند. این روش ساختاری نه تنها برای ناسا از لحاظ مالی مقرون به صرفه است بلکه مدت ساخت این سپر های حرارتی را نیز به میزان دو ماه کاهش می دهد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل