شگفتی خلقت؛ تولد جنین در جنین

به گزارش ایرنا،جراحان چند هفته پس از تولد این نوزاد، دو جنین را از شکم وی خارج کردند. این دو جنین دارای پا، دست، ستون فقرات، قفسه سینه و ارگان های داخلی بودند. پوست آن ها نیز تشکیل شده بود و هر دو بند ناف داشتند.

وزن یکی از آن ها 14،2 و دیگری 9،3 گرم بود. عمل جراحی موفقیت آمیز بوده و دختر نوزاد هشت روز پس از عمل از بیمارستان مرخص شد.

وضعیت این نوزاد دختر در جهان پزشکی به عنوان «جنین در جنین» شناخته شده است.

در هر پانصد هزار بار زایمان یک بار چنین پدیده ای پیش می آید، اما تاکنون تنها دویست مورد آن ثبت شده است.

به گفته دکتر یو کای مان، متخصص زنان و استاد دانشگاه هنگ کنگ، این نخستین بار است که پدیده «جنین در جنین» در هنگ کنگ مشاهده و ثبت شده است.

«یو کای مان» گفت: پزشکان در آزمایش های پیش از زایمان متوجه وجود دو جنین در شکم جنین نشده بودند.

این پزشک افزود :پزشکان تنها یک زایده در طرف چپ کودکی که هنوز به دنیا نیامده بود یافته بودند و می پنداشتند که این زایده یک تومور باشد. اما پس از آن که کودک به دنیا آمد، آزمایش سونوگرافی نشان داد که زایده ای که پزشکان دیده بودند در حقیقت دو جنین بود.

به گفته یو کای مان، از آنجا که نوزاد دختر نمی تواند باردار شده باشد، باید گفت که لقاح در این مورد با مشکل روبرو بوده و جنین در محل اشتباهی تشکیل شده بود.

سازمان بهداشت جهانی این مورد را به عنوان نوعی سرطان دسته بندی کرده است.

علل ایجاد این پدیده غیر عادی هنوز کاملا روشن نیست. پیش از این نیز در ایران، گروه جراحی بیمارستان دکتر شیخ مشهد، جنینی را از شکم نوزاد دو ماهه خارج کردند.

این نوزاد دو ماهه که با مشکلات تنفسی، اتساع شکم و با تشخیص توده شکمی به بیمارستان منتقل شد اما بررسی ها نشان داد که جنینی در شکم کودک قرار دارد.

پزشکان خاطر نشان کردند که در سونوگرافی مادر این کودک در دوران بارداری، چهار قلو تشخیص داده شده بود اما در هنگام زایمان سه نوزاد متولد شدند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا