نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

به غربالگری شنوایی در بدو تولد نوزادان اکتفا نکنید

اکرم سلیمی در گفت و گو با سیناپرس، ضمن تبریک روزجهانی ناشنوایان (هشتم مهر)، خاطرنشان کرد: هم اکنون در همه بیمارستان های کشور، آزمایش غربالگری شنوایی برای نوزادان تازه متولد شده اجرا می شود، اما این غربالگری اولیه در بیمارستان ها، به هیچ وجه دقت بالایی ندارد و خانواده ها نباید فریب این غربالگری مقدماتی را بخورند.

سلیمی با اشاره به حساسیت این موضوع در تامین سلامت و آینده نوزادان، یادآور شد: بارها با خانواده هایی مواجه شده ام که در بدو تولد نوزادشان به آنها گفته بودند که فرزندشان هیچ مشکل شنوایی ندارد، اما پس از گذشت چند ماه، والدین متوجه شدند که نوزادشان دچار اختلالات شنوایی است.

به گفته مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان ایران، در کشورهای توسعه یافته چنین مشکلی وجود ندارد، زیرا غربالگری اولیه شنوایی نوزادان در این کشورها با دقت و حساسیت زیادی انجام می شود. حتی این آزمایش ها را به طور مداوم تکرار می کنند تا به یک نتیجه قطعی برسند، اما در کشور ما غربالگری اولیه شنوایی نوزادان، در کمترین زمان ممکن و با کمترین کیفیت انجام می شود.

سلیمی با بیان اینکه خانواده ها نباید غربالگری ثانویه نوزادان را به تاخیر بیندازد، عنوان کرد: برای جلوگیری از اختلالات شنوایی در نوزادان، والدین باید در همان ماه های اول تولد نوزاد به پزشک مراجعه کنند و غربالگری ثانویه شنوایی را انجام می دهد، زیرا اگر زمان بگذرد و خانواده ها دیر متوجه اختلالات شنوایی نوزادشان شوند، آنگاه احتمال دارد در اصطلاح گوش تنبل شود و به نشنیدن عادت کند.

وی معتقد است: معمولا خانواده هایی که در آنها یک فرد ناشنوا وجود دارد، نسبت به غربالگری ثانویه نوزادان حساس هستند و این آزمایش شنوایی را انجام می دهند، اما تجربه نشان داده در خانواده هایی که فرد ناشنوا وجود ندارد، غربالگری ثانویه جدی گرفته نمی شود و به همین دلیل، نوزادان این خانواده ها بیشتر در معرض اختلالات شنوایی هستند.

سلیمی در ادامه به سختی فرآیند غربالگری شنوایی نوزادان، اشاره کرد و گفت: به طور کلی، غربالگری شنوایی نوزادان، فرآیند سخت و پیچیده ای است، زیرا تشخیص اینکه نوزاد به یک منبع صدا واکنش داده و یا اینکه واکنشش کاملا اتفاقی بوده، سخت است. مثلا اشتباه رایجی که در بیمارستان های ما اتفاق می افتد، این است که واکنش اتفاقی نوزادان به یک منبع صدا را به پای شنوایی نوزاد می گذارند و آزمایش ها را تکرار نمی کنند.

وی اظهار داشت: حتی خود والدین هم می توانند با کمی تمرین و ممارست، به اختلالات شنوایی نوزادشان پی ببرند. مثلا پدر یا مادر می تواند در نقطه ای بایستد که نوزادش، اصلا نتواند او را ببیند، سپس با تولید یک صدای قوی، عکس العمل نوزاد را امتحان کند. حال اگر نوزاد به این منبع صدا واکنش نشان داد، هنوز کار تمام نشده است، بلکه والدین باید چند بار متولی هم این فرآیند را تکرار کنند تا نتیجه تصادفی و اتفاقی به دست نیاید.

بر اساس آمارهای رسمی، روزانه حدود 15 کودک مبتلا به انواع اختلالات شنوایی در ایران متولد می شوند.

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل