تایید 1674 شرکت دانش بنیان

سرپرست امورشرکت ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری با اشاره به تایید 1674 شرکت دانش بنیان درکارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان معاف ازمالیات در سال مالی 93 نسبت به سال قبل از آن 10 برابر افزایش داشته است.

سید محمد صاحبکار خراسانی روز چهارشنبه در سلسله نشست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنوان گپ و گفت با اصحاب رسانه افزود: قانون معافیت مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان در سال 91 تصویب شد و 41 شرکت در اسفند ماه سال92 به عنوان اولین شرکت های دانش بنیان مشمول این قانون از معافیت مالیاتی برخوردارشدند و در اسفند 93 نیز حدود هزارو 500 شرکت از معافیت مالیاتی بهره مند شدند.
وی بیان کرد: با این مقایسه، تعداد شرکت های دانش بنیان معاف ازمالیات درسال مالی 93 نسبت به 92 ، 10 برابر افزایش یافته است و اکنون نیزدر حال جمع بندی اظهارنامه مالیاتی شرکت های دانش بنیان که تا پایان تیرماه سال جاری اظهارنامه خود را ارایه کرده اند هستیم که تعداد این شرکت ها به بیش از 400 شرکت می رسد.
صاحبکارخراسانی با اشاره به اینکه برای شرکت های دانش بنیان به غیراز حمایت های معافیت مالیاتی، حمایت های دیگر نیز در نظر گرفته شده است، افزود:حمایت های ویژه ای اعم ارایه تسهیلات از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت ها در جهت حمایت مالی و نیز حمایت معافیت گمرکی از دیگر حمایت های در نظرگرفته شده است.
وی اظهارکرد:همچنین درماده 9 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، شرکت هایی که در پارک های علم و فناوری مستقر شده اند نیز از معافیت مالیاتی برخوردار می شوند.
وی گفت:اکنون نیز بر اساس این ماده بحث معافیت مالیاتی کارکنان پارک های علم و فناوری مطرح شده است که این امرنیز دردست بررسی با دستگاه های مربوطه است.
صاحبکار در زمینه معافیت گمرکی نیز یادآور شد:حدود 20 شرکت دانش بنیان به سازمان گمرک جمهوری اسلامی معرفی شده است تا از معافیت گمرکی بهره مند شوند.
وی ، استقرار شرکت های دانش بنیان در شعاع 120 کیلومتری شهرها و نیز استفاده افراد کلیدی شرکتهای دانش بنیان از تسهیلات نظام وظیفه را از دیگر حمایت های در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان بیان کرد و گفت:تاکنون 15 نفربرای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه معرفی شده اند.
وی همچنین با اشاره به حمایت های صادراتی برای این شرکت ها گفت:برای افزایش صادرات دانش بنیان با همکاری معاونت امور بین الملل معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مواردی اعم از دریافت گواهی نامه های بین المللی، تسهیلات برای بازاریابی و تبلیغات محصولات شرکت های دانش بنیان در دست اجرا است.
وی با اشاره به بخشی از تاریخچه تصویب قانون شرکت های دانش بنیان یاداورشد: لایحه قانون شرکت های دانش بنیان در سال 86 تهیه و در سال 88 این لایحه به تصویب هیات وزیران رسید و برای تایید نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال و در سال 89 با یک وقفه از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای هرقانونی یک سری آیین نامه های اجرایی لازم است که تصویب شود،افزود: آیین نامه های قانونی این حوزه جدید بعد از تصویب این قانون در سال 89 در سال 90 و91 به تصویب هیات وزیران رسید.
وی اظهارکرد: درقانون شرکت های دانش بنیان مهمترین مسئله این بود که چه شرکت هایی، شرکت های دانش بنیان هستند و به این منظورکارگروه ارزیابی این شرکت هابا ریاست معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد و دراین کارگروه نماینده تام الاختیار وزارت علوم،بهداشت، صنعت و معدن ، ارتباطات، دفاع و جهاد کشاورزی حضور دارند. 
صاحبکار با اشاره به اینکه این کارگروه فرا وزارتخانه ای است بیان کرد: دردو سال گذشته، اولویت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، اجرای قانون شرکت های دانش بنیان بوده است. 

*** نام نویسی بیش از 9هزارشرکت دانش بنیان درسامانه شرکت های دانش بنیان 
سرپرست امورشرکت ها وموسسات دانش بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری گفت: تا امروز 9هزارو 441 شرکت در سامانه شرکت های دانش بنیان با ثبت اطلاعات خود نام نویسی کرده اند و از این تعداد چهارهزار و 98 شرکت با تکمیل اطلاعات خود وارد فرآیند ارزیابی شده اند.
وی یادآور شد: تا امروز با ارزیابی هایی که انجام شده، هزارو 674 شرکت مشمول قوانین شرکت های دانش بنیان شده است.
صاحبکاردرخصوص پیگیری ویژه درزمینه فرآنید ارزیابی و تایید شرکت های دانش بنیان در این چند سال گفت: درمهرماه سال 92 تعداد شرکت های دانش بنیان 10شرکت بوده که این تعداد درمهرماه سال 93 به 500 شرکت افزایش یافته است وامروز تعداد شرکت های دانش بنیان هزارو 674 شرکت است.
وی گفت: با توجه به اینکه رویکرد کارگروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان یک رویکرد حمایتی است، از تعداد شرکت های ارزیابی شده هزارو 600 شرکت تایید نشده است و حدود 700 شرکت نیز در حال اصلاح مشکلات خود برای ارزیابی مجدد هستند.

*** اجرای قانون شرکت های دانش بنیان بزرگترین برنامه توسعه فناوری کشور است 
صاحبکار با اشاره به اینکه اجرای این قانون بزرگترین برنامه توسعه فناوری در کشور است افزود: ارزیابی شرکت های دانش بنیان هر دوسال یکبار بسته به نوع فعالیت شرکت های دانش بنیان انجام می شود، در ارزیابی مجدد از شرکت های دانش بنیان تا کنون 120 شرکت از فهرست شرکت های دانش بنیان خارج شده اند.
به گزارش ایرنا، وی یادآور شد برقرار ارتباط بین شرکت های دانش بنیان با شبکه آزمایشگاهی راهبردی برای استفاده از تخفیف های ویژه برای خرید وسایل ازمایشگاهی از دیگر برنامه های حمایتی در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا