نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسائی ژن متوقف کننده سرطان خون

تلاش های جدید پزشکان نشان می دهد که امکان متوقف کردن روند رشد سرطان خون به صورت ژنتیکی امکان پذیر شده است . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، پژوهشگران موفق به شناسائی نوعی ژن ویژه شده اند که به مانند یک عامل متوقف کننده تومورها عمل کرده و برای درمان لوسمی میلوئید حاد acute myeloid leukemia (AML) استفاده می شود . این نوع از سرطان خون بیشتر در افراد مسن و کهنسال دیده می شود . به اعتقاد محققان ، این یافته جدید می تواند اهمیتی بسیار زیاد در شناسائی و کشف بهترین روش درمانی برای مبارزه با این بیماری کشنده و مرگبار داشته باشد .

مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می دهند که تجلی و ظهور ژن hnRNP K که موجب کد گذاری روی پروتئین ها می شود ، می تواند در بهبود شرایط بیماران مبتلا به سرطان خون از نوع AML مفید باشد .

در همین زمینه سین پست Sean Post استادیار مرکز درمان سرطان اندرسون در دانشگاه تگزاس University of Texas MD Anderson Cancer Centre که از اعضای این تیم تحقیقاتی است ، اعلام کرد : " اطلاعات ما نشان دهنده اهمیت ژن hnRNP K در رشد این بیماری مرگبار است . یافته های به دست آمده نشان می دهد که این ژن نقش متوقف کننده تومورها را دارد . "

وی در ادامه توضیحات خود افزود : " نتایج تحقیقات ما در هر دو بخش پژوهش های آزمایشگاهی و تحقیقات انجام شده روی بدن انسان نشان می دهد که ژن hnRNP K نقشی کلیدی در تنظیم روابط بین سلول ها و جلوگیری از تشکیل تومور و سرطانی شدن بافت ها دارد . "

در خاتمه لازم به توضیح است که دکتر پست و تیم پزوهشگران همکار وی از این ژن در موش های آزمایشگاهی استفاده کرده و همچنین تاثیر  آن ها را روی سلول های بدن انسان در محیط آزمایشگاه ، بررسی کردند . در هر دو حوزه ، این ژن ها سبب کاهش روند رشد سرطان شده و نقش مهمی در این بیماری ایفا کرد .

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی سلول سرطانی Cancer Cell  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .   

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل