محیط زیست سالم یکی از مبانی حقوق بشر است

 معصومه ابتکار در نشست مشترک مسئولان محیط زیست و مقامات قضایی استان البرز اظهار کرد: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مباحث زیست محیطی دارد و امروزه توجه به محیط زیست یکی از شاخصه‌های کارآمدی حکومت‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت محیط زیست در جهان امروز تصریح کرد: اهمیت محیط زیست در جهان به حدی است که امروز برخورداری از محیط زیست سالم به عنوان یکی از مبانی حقوق بشر محسوب می‌شود.

ابتکار با تاکید بر اهمیت توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: موضوع حقوق بشر و محیط زیست در مباحث مربوط به توسعه پایدار نیز مطرح و به عنوان یک حق تلقی می‌شود که همه باید برای آن تلاش کنند.

معاون رئیس جمهور از جهانی و فرامرزی بودن محیط زیست گفت و خاطرنشان کرد: اقدامات مخرب زیست محیطی توسط یک کشور بر دیگر کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد و کشورهای خاصی در جهان هستند که گازهای گلخانه‌ای و مخرب را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به نقش ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای گفت: کشور ما به دلیل عقب ماندگی‌های بخش نفت و مصرف انرژی از نظر تولید گازهای گلخانه‌ای در رتبه هفتم جهان قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تولید گازهای گلخانه از 60 سال پیش توسط برخی کشورهای پیشرفته آغاز شد، خاطرنشان کرد: این اقدامات مخرب در سال‌های اخیر منجر به تغییرات آب هوایی شده است که در برخی کشورها با خشکسالی و در برخی دیگر با بالا آمدن سطح آب دریا و سیل و طوفان خود را نشان داده است.

ابتکار با تاکید بر مباحث حقوق بین الملل زیست محیطی گفت: همه کشورهای جهان در رابطه با حفظ محیط زیست مسئولیت مشترک دارند اما برخی کشورها با سابقه بیشتری که در روند تخریب محیط زیست دارند در این زمینه باید مسئولیت بیشتری را بپذیرند.

معاون رئیس جمهور گفت: در اسفند ماه سال گذشته مقام معظم رهبری خط مشی جدیدی را در باب جرم انگاری تخلفات زیست محیطی برای دولت ترسیم کردند که در کنار توجه ویژه رئیس جمهور به محیط زیست می‌تواند در حفاظت از محیط زیست بسیار موثر باشد.

وی ضمن اشاره به کم توجهی به محیط زیست در کشور یادآور شد: علاوه بر این کم توجهی مشکل دیگری که وجود دارد بحث قانون گریزی است که ما را ملزم می‌کند در کنار همه برنامه‌ریزی‌ها پیگیری تخلفات و ایجاد ناامنی برای متخلفین زیست محیطی را در دستور کار قرار دهیم.

ابتکار ضمن یادآوری تعامل مناسب سازمان حفاظت محیط زیست با قوه قضاییه تاکید کرد: در آینده همایش مشترکی را با قوه قضاییه برگزار خواهیم کرد و علاوه بر این پیشنهاد می‌کنم در سطح استانی نیز چنین نشست‌هایی پیگیری شود.

وی افزود: نشست‌های دیگری نیز در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد که می‌توان به عنوان مثال به نشست اسلام و محیط زیست اشاره کرد که بناست از زوایای مختلف فقهی به محیط زیست پرداخته شود.

وی به روند خوب حفاظت از محیط زیست کشور اشاره کرد و گفت: شورای عالی محیط زیست جریمه شکارغیر مجاز را تا 20 برابر افزایش داده است و آزادسازی مناطق تحت تصرف که در حوزه استحفاظی محیط زیست قرار دارد نیز به طور جدی پیگیری می‌شود.

ابتکار با تاکید بر تعامل مجلس و سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: چهار لایحه زیست محیطی در زمینه هوای پاک، حفاظت از تالاب‌های کشور، حفاظت از خاک و ارزیابی زیست محیطی در دستور کار مجلس قرار دارد که در صورت تصویب اختیار ویژه‌ای را برای سازمان حفاظت از محیط زیست برای برخورد با متخلفین در نظر می‌گیرد.

وی از چالش برانگیز بودن اقدامات حفاظت از محیط زیست گفت و ادامه داد: تا کنون در سطح کشور طرح دعواهای زیادی علیه سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است و حتی در یکی از استان‌های کشور مدیر کل حفاظت از محیط زیست بازداشت شده است.

به گزارش ایسنا،معاون رئیس جمهور بر قاطعیت دستگاه قضایی برای مقابله با متخلفین زیست محیطی تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی باید فضا را برای متخلفین ناامن کند و با همکاری تخصصی با سازمان حفاظت از محیط زیست از حقوق مردم دفاع و بر شاخصه‌های مردم سالاری در کشور بیافزاید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا