نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت لباس ضد نگاه های مزاحم با چاپ سه بعدی

یکی از مشکلاتی که انسان ها را در جامعه با محدودیت های رفتاری مواجه می کند، نگاه های خیره افراد به لباس های پوشیده شده توسط فرد است. با این وجود در بیشتر موارد هنگامی که فرد متوجه نگاه شود،  شخص نگاه کننده مسیر دید خود را تغییر خواهد داد.

حال یک طراح موفق به ساخت لباس خاصی شده است که می تواند این مشکل را به صورت کلی حل کند. نتیجه فرایند همکاری یک طراح و متخصصان فناوری این بوده است که نخستین لباس مجهز به حسگرهای چشمی تولید شده است. این لباس به حسگرهای بسیار ریزی مجهز است که درون آن کار گذاشته شده اند و می توانند زل زدن افراد به لباس را تشخیص بدهند.

به این ترتیب در مواردی که فردی به لباس صاحب این فناوری زل می زند، این لباس مانند تیغ های روی بدن جوجه تیغی حرکت کرده و از خود عکس العمل نشان می دهد. با کمک این فرایند، صاحب لباس از تحت نظر بودن آگاه خواهد شد و کسی که به او زل زده است نیز به صورت بدیهی با آگاهی فردی که به او نگاه می کرده است، دست از نگاه خیره خود بر خواهد داشت.

البته این لباس تنها جنبه مفهومی داشته و هنوز تا رسیدن به مرحله عملیاتی راهی طولانی در پیش دارد ولی می توان از آن برای کاربردهای پیشرفته تری نیز بهره گرفت که نمونه این کاربردها تعیین میزان دقت نگاه افراد در آموزش های نظامی خواهد بود.

شایان ذکر است که این لباس با کمک فناوری چاپ سه بعدی تولید شده است و شرکت هایی مانند  Autodesk نیز در فرایند ساخت آن دخیل بوده اند. در این لباس یک نوع از دوربین وجود دارد که می تواند علاوه بر تشخیص جهت نگاه، جنسیت فرد نگاه کننده را نیز تشخیص بدهد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل