روبات های 4 گرمی با قابلیت راه رفتن و پریدن

نیازی نیست که تمام روبات ها بزرگ و هوشمند باشند بلکه روبات های کوچکی که ساختار ساده تری نیز دارند می توانند مفید بودن خود را ثابت کنند. در همین راستا نیز یک سری روبات ویژه ساخته شده است که علیرغم ابعاد کوچک دارای قابلیت های بسیار ویژه ای هستند. این روبات های بسیار کوچک که توسط محققان EPFL ساخته شده است در عین حال که تنها 4 گرم وزن دارند می توانند به راحتی به اطراف چرخیده و از روی موانع بپرند و آزادانه حرکت کنند.

طراحی این روبات ها بر اساس نوع خاصی از کرم ها به نام inchworm انجام گرفته است. این نوع از کرم با خم و راست کردن خود حرکت می کند. اما این روبات که ترای بات (Tribot) نام گرفته است می تواند در حین راه رفتن به اطراف نیز جهش کند. به این ترتیب ترای بات قادر است در حین راه رفتن خود را تا هفت برابر ارتفاعش به هوا پرتاب کند و به مجرد رسیدن به زمین نیز دوباره راه رفتن را از سر بگیرد.

کلید اصلی انجام این کار نیز وزن 4 گرمی این روبات است. مسلما وزن روبات ها با قابلیت پریدن در آنها بسیار مرتبط است. این روبات نیز علاوه بر وزن پایین برای پرش از فنرهایی استفاده می کند که از تیتانیوم و نیکل ساخته شده است. این فنر ها به نحوی طراحی شده اند که می توانند شکل اولیه خود را به خاطر بسپارند و با اندکی گرم شدن، به سرعت به شکل اولیه خود باز گردند. این گرم شدن نیز با جریان الکتریکی بسیار ضعیفی انجام می شود.

محققان بر این باورند که ذخیره سازی و حمل و نقل این روبات های کوچک بسیار آسان است.  این روبات ها به راحتی حمل می شوند و مونتاژ کردن آنها نیز بسیار ساده است و توسط خود کاربر نیز قابل انجام است و برای این کار به ابزار و حرفه خاصی نیز نیازمند نیست.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا