نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خواب نا آرام با نرم افزارهای کنترل خواب

خواب کافی به اندازه رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی، در حفظ سلامت افراد بسیار موثر است. به همین دلیل کاملا طبیعی است که مردم درباره برنامه خواب و تعداد ساعات خواب شبانه روز خود حساس باشند. هم اکنون فناوری انجام این کار نیز برای انسان ها محیا شده است اما گاهی اوقات این دسته از فناوری ها به جای مفید بودن به انسان ضرر می رسانند.

یک سری از نرم افزارهای ارائه شده بر روی تلفن های همراه هوشمند وظیفه کنترل وضعیت خواب فرد را بر عهده می گیرند. این نرم افزارها با استقبال بسیار مناسبی روبرو شده اند ولی دانشمندان معتقدند که استفاده از آنها می تواند منجر به خوابی ناآرام در فرد شود. در ادامه به دو دلیل اصلی که ممکن است به خاطر آنها این نوع فناوری ها برای انسان مضر باشند اشاره می کنیم.

کنترل نامناسب

این دسته از دستگاه ها و نرم افزار ها با تکنولوژی مربوط به حسگرهای شتاب سنج کار می کنند. این به این معناست که دستگاه به حرکات یا فقدان آن  در طول دوره زمانی خاصی حساس می شود و برای تشخیص خواب یا بیداری فرد از الگوریتم خاصی استفاده می کند. به این ترتیب این دستگاه نخواهد توانست خواب نا آرام شما را تشخیص بدهد و تنها مدت زمان خواب را در نظر خواهد گرفت.

تعداد تحقیقاتی که درباره صحیح و مفید بودن میزان اندازه گیری مدت زمان و کیفیت خوابیدن توسط این دستگاه ها، انجام شده است بسیار اندک است. تحقیقات اندکی نیز که در این زمینه انجام شده اند نشان دهنده این هستند که این دستگاه ها در زمینه ارزیابی تعداد دفعات بیدار شدن افراد در طول شب یا تخمین میزان خسته بودن آنها خوب عمل نمی کنند. همچنین میزان عمق خواب افراد نیز از روی حرکات آنها در خواب نمی تواند قابل تشخیص باشد.

از دست دادن آرامش خواب

شما می توانید با دقت بر روی آنچه که در زندگی شما می گذرد و همچنین بررسی میزان تاثیر وقایع زندگیتان بر روی الگوی خوابتان و نیز فکر کردن درباره احساستان در طول روز، الگوی خوابت خود را بهبود بخشید. انجام این کار ها بر روی کیفیت خواب شما تاثیر می گذارد اما معایبی نیز دارد.  به صورت ساده می توان بزرگ ترین عیب این ساختار را این دانست که الگوی خواب بد می تواند یکی از عوامل اضطراب در زندگی باشد.

افرادی که از این دست نرم افزارها استفاده می کنند، وضعیت خواب خود را به این دستگاه می سپارند ولی در ضمیر ناخودآگاه خود حس کنترل شدن را خواهند داشت و همین امر نیز موجب می شود تا نتوانند یک خواب آرام را تجربه کنند. توجه بیشتر از حد به این نرم افزارها می تواند به صورت مستقیمی بر روی آرامش ذهنی فرد تاثیرگذار بوده و موجب شود تا خواب او چندان آرام نباشد.

به این ترتیب متخصصان پیشنهاد می کنند که در صورت علاقه به استفاده از این دست نرم افزارها، آنها را به عنوان عامل اصلی تغییر محسوب نکنید و بدانید که می توانید از این نرم افزارها تنها به عنوان یک ابزار کمکی بهره بگیرید.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل