رییس اداره محیط زیست زابل موفق به دریافت جایزه پیشگامی حفاظت IUCN شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در سومین نشست روسای گروه های تخصصی IUCN ( اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) در ابوظبی، الهام آبتین موفق به دریافت جایزه هری مسل برای پیشگامی در حفاظت (Harry Messel Award for Conservation Leadership) در سال 2015 شد.
هری مسل فیزیکدان متولد کانادا به مدت طولانی رییس گروه متخصصان کروکدیل بود که در سال 2004 جایزه ای را در راستای خدمات رسانی و انجام خدمات شاخص به این گونه در خطر انقراض تاسیس کرد و به جایزه ' هری مسل' معروف شد.
این انتخاب به دلیل اقدامات برجسته و پیشگامانه وی در خصوص فعالیت و مطالعات علمی در خصوص گونه تمساح مردابی در استان سیستان و بلوچستان و عضویت وی در گروه تخصصی کروکودیل بوده است. 
الهام آبتین در حال حاضر مسئولیت اداره محیط زیست شهرستان زابل را بر عهده دارد. 
وی رییس اداره محیط زیست طبیعی سیستان و بلوچستان،کارشناس مسئول زیستگاه ها و امور مناطق استان، کارشناس مسئول امور حیات وحش و آبزیان استان، مسئولیت دبیرخانه کارگروه تخصصی هامون، دبیر شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، مسئول تهیه سند توسعه محیط زیست استان، مدرس دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان ، تهیه و تدوین مقالات و گزارشات علمی و تحقیقاتی در سطوح ملی و بین المللی را در کارنامه کاری خود دارد.
*** تمساح مردابی یا پوزه کوتاه ایرانی ‪Mugger‬ ازسوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (‪ (IUCN‬در گروه آسیب پذیر طبقه بندی شده است. 
تمساح مردابی از حوزه رودخانه سرباز در جنوب شرق ایران به طرف شرق تا آسام به طرف جنوب تا سریلانکا یافت می شود و احتمال می رود که جمعیت بسیار کوچکی نیز در برمه وجود داشته باشد.
مهمترین موانع محدود کننده جمعیت این گونه ،عوامل زمین شناختی و آب شور است.
پراکنش این گونه در ایران محدود به بخش کوچکی از ناحیه مکران در استان سیستان وبلوچستان است . 
این گونه با اندازه متوسط تا بزرگ دیده شده است و بیشترین طول آن ها به 5 متر می رسد. اندازه نرهای بالغ بزرگتر از ماده ها است.
نیمی از طول جانور متعلق به دم آن است. در ایران تمساحی با طول بیشتر از 2.5 متر به ندرت مشاهده شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا