نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بزرگترین مرکز داده علوم اسلامی افتتاح می شود

علی طائی زاده در نشست خبری افتتاح اولین و بزرگترین مرکز داده علوم اسلامی کشور گفت: این دیتاسنتر به عنوان اولین سایت تخصصی نجات از بحران کشور روز پنجشنبه با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در قم افتتاح می شود.
وی افزود: این مرکز با حضور مقامات عالی رتبه کشور و نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور آغاز به کار می کند.
طائی زاده، ضرورت انتقال سایت ها و اطلاعات مستقر در خارج از کشور را به داخل و در یک فضای امن از مهمترین اهداف راه اندازی این مرکز برشمرد و گفت: مرکز داده امین در قالب یک طرح چهار ساله آغاز به کار کرده و اینک مرحله اول آن افتتاح می شود.
وی یکی دیگر از امتیازات این مرکز را افزایش سرعت دسترسی محلی به اطلاعات دانست و افزود: این مرکز به عنوان اولین سایت تخصصی نجات از بحران کشور است که در صورت هرگونه اتفاق طبیعی یا حملات الکترونیکی از سوی هکرها از اطمینان برخوردار و دارای استاندارد مرکز نجات از بحران 24762 ISO و حفظ فاصله مناسب از پایتخت – 150 کیلومتر – به منظور مقابله و پیشگیری از بحران های احتمالی است.
طائی زاده همچنین گفت: سازه ساختمانی این مرکز به صورت استاندارد طراحی شده و دیوارهایی با چند لایه بتونی درنظر گرفته شده تا از هرگونه تخریب فیزیکی نیز محفوظ باشد. 
وی اضافه کرد: آمریکا در حمله به عراق توانست با بمب های الکترومغناطیسی، داده های اطلاعاتی این کشور را نابود کند و در این مرکز سامانه حفاظت الکترومغناطیس مستقر است و سازمان پدافند غیرعامل کشور هم با انجام آزمایش های مربوطه گواهی نامه حفاظت الکترو مغناطیسی آن را در سطح کشور صادر کرده است.
این پژوهشگر فناوری اطلاعات افزود: با توجه به این که میزبانی اطلاعات بسیاری از موسسات، مراکز پژوهشی و علمی کشور در قم مستقر است و احتمال تهاجم الکترونیکی از سوی دشمنان وجود دارد، این مرکز 2 سامانه دیواره آتش در بخش بیرونی و مرکزی را تدارک دیده است.
وی ارائه 15 خدمت به سازمان ها را از ویژگی این مرکز دانست و گفت: خدمات رایانش ابری، آموزش مجازی، میزبانی وب و پست الکترونیکی، بازیابی برخط در سایت بحران، سرویس های نظارتی و پشتیبان گیری را از جمله خدماتی است که سازمان ها و نهادهای علمی می توانند مورد بهره برداری قرار داده و اطلاعات خود را امن سازند.
طائی زاده تصریح کرد: هرچند این مرکز به عنوان سکوی نشر معارف اهل بیت ( ع) قلمداد می شود و شورای عالی حوزه های علمیه نیز پشتیبانی تاثیرگذاری طلاب در فضای مجازی را تصویب کرده تا از طریق این مرکز انجام شود، ولی تمامی سازمان ها و نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور می توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند.
وی با اشاره به افزایش حجم انبوه اطلاعات در فضای مجازی اظهار داشت: اطلاعات بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی در خارج از کشور است و این اطلاعات می تواند نوعی تهدید تلقی شود و بر این اساس کشور چین طی امضای قراردادی با ارائه دهنده این خدمات، اطلاعات فضای مجازی را در کشور خود محدود کرد.
رییس مرکز داده اینترنتی امین اضافه کرد: سازمان های بزرگ و وزارتخانه ها می توانند تجهیزات خود را در این مرکز قرار داده و از امنیت، پهنای باند و سایر پیش نیازهای سایت ها استفاده کنند و موسسات و سازمان های کوچک نیز می توانند به صورت ماهیانه یا سالانه خدمات این مرکز را اجاره کنند.
وی افزود: مرکز داده امین علاوه بر ذخیره سرور در نوارهای مغناطیسی و فناوری بلو ری، اطلاعات را به صورت آنلاین نگهداری می کند و بازگشت اطلاعات با ایجاد بلو ری آنلاین در چند لحظه صورت می گیرد و اطلاعات دوباره در دسترس قرار می گیرد.
وی همچنین به تاکید رهبر معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فراهم سازی بستر انتقال امن و مطمئن پایگاه های اطلاع رسانی از خارج به داخل کشور اشاره کرد و گفت:در این راستا تامین نیازهای میزبانی اطلاعات در محیطی امن و منطبق با استانداردهای بین المللی از سوی این مرکز صورت گرفته است.
این مقام مسوول، راه اندازی این مرکز را در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات دانست و گفت: مرکز داده امین ضمن فراهم آوردن زیرساخت و تامین پیش نیازهای نگهداری امن و مطمئن اطلاعات با روش های پیشرفته آرشیو با قابلیت بازیابی آنی با فاصله مطمئن از پایتخت، به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی طبیعی یا انسانی به روزترین خدمات مراکز اینترنتی را ارائه می کند.
وی با اشاره به ظرفیت های این مرکز گفت: میزبانی بیش از دو هزار سرور و بیش از یکصد هزار سایت، پایگاه اطلاع رسانی و کتابخانه مجازی و همچنین ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات امن و سریع 900 ترا بایت از مهمترین ظرفیت های مرکز داده امین است.
به گزارش ایرنا , مراسم افتتاح بزرگترین مرکز داده علوم اسلامی کشور از ساعت هشت صبح پنجشنبه نهم مهرماه در مرکز داده امین وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران کشور برگزار می شود. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل