اهمیت ماه از دیرباز در مذهب، هنر و ادبیات

ماه در بامداد 28 سپتامبر (6 مهر) چند پدیده از جمله خسوف یا گرفتگی و قرص کامل را همزمان تجربه کرد که برای این سیاره پرطرفدار در روی زمین چندان عجیب نیست.
آغاز شناخت سیاره ماه برای زمینیان با جادو، رمز و راز و برجستگی فرهنگی همراه بوده است. 

**ماه در مذهب
نمادگرایی مذهبی و ستاره شناسی از مدت ها قبل مطرح بوده است، مردمان از دوران گذشته ماه را می پرستیده اند، زندگی خود را بر اساس تغییرات و شکل ظاهری آن برنامه ریزی می کردند. گاه به جای اینکه زمان را بر حسب روز و ماه بشمارند، با تغییرات ماه می شمردند و اسنادی مانند دیسک آسمانی برنزی نبرا متعلق به 3700 تا 4100 قبل این فرضیات را تایید می کند. این دیسک سال 1999 در ایالت ساکسونی آنهالت آلمان پیدا شد.

**توجه به معنا
ماه در هنرهای تجسمی برای نشان دادن نمادهای فراوانی ظاهر شده است؛ بی گناهی، مریم مقدس و زیبایی. اما مهم ترین پیام همراه آن همواره عشق بوده است، هنرمندان بارها برای زیبایی جادویی به ماه خیره شده اند و تصاویر زیبایی از آن خلق یا ترسیم کرده اند.

**ژرف اندیشی نامیرای شاعران
ماه نقشی بنیادین در ادبیات از دوران باستان ایفا کرده است، ماه در شعر معمولا برای بیان خواسته درونی، غم یا حالات روانی مانند مالیخولیا یا اسباب رفع نگرانی استفاده می شود. مانند شعری به نام تقدیم به ماه از شاعر برجسته آلمانی یوهان ولفگانگ گوته.

**هراس و عشق
مارک تواین نویسنده انگلیسی می گوید هر کسی مانند ماه است و یک وجهه تاریک دارد که هرگز به دیگران نشان نمی دهد. از زمان باستان افسانه هایی در مورد انسان هایی وجود داشته که در زمان ماه کامل حالات دیگری پیدا می کنند یا به حیواناتی مانند گرگ تبدیل می شوند.
موضوع تبدیل شدن انسان به گرگ یکی از موضوعات مورد علاقه سینما بوده است و برای نمونه در سال 1941 فیلمی به نام مرد گرگی ساخته شد، اما ماه در همه انواع سینما نقش مهمی از جمله کمدی های عاشقانه ای مانند فیلم دیوانه ماه در سال 1987 نقش پررنگی داشته است.

**شگفتی ساز قرن
در حالی که اولین فضانوردان در سال 1969 روی کره ماه راه رفتند؛ انتظار می رفت بقایای رمز و راز ماه از بین برود. بالاخره پای انسانی به کره ماه رسیده بود و این تجربه با دست زدن و گرفتن عکس همراه بود. به نظر می رسید علم توانسته قمر پررمز و راز زمین را فتح کند.

**رمز و راز ابدی
اما حتی فتح انسانی ماه هم نتوانست راز جادویی آن را از بین ببرد. در واقع ماه همچنان الهام بخش هنرمندان است. آی وی وی هنرمند مطرح چینی و اولافور الیاسون همکار دانمارکی وی در سال 2013 طرح مشترکی را به نام ماه آغاز کردند. آنها پایگاه اطلاع رسانی www.moonmoonmoonmoon.com به نام را راه انداختند. 
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی صدای آلمان افراد می توانند با ورود به این پایگاه تصاویر خود را از ماه در آن ثبت کنند. آی وی وی و الیاسون این پیام را برای علاقمندان در صفحه گذاشته اند: اثری از خود برجا بگذارید و می بینید که ماه ما چه زود کامل می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا