به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، پروین فرشچی با بیان اینکه صنعت بازیافت در کشور یک صنعت به روز نیست و تجربه کافی در این زمینه وجود ندارد، افزود:رعایت استاندارد های بازیافت در این صنعت تاکنون تجربه نشده بنابراین انجام این کار بدون مطالعه دارای ریسک بسیار بالایی است.
وی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی سابقه طولانی در صنعت دریانوردی دارند اما وارد این صنعت نشده اند.
فرشچی با بیان اینکه به منظور حمایت از صنعت داخلی خرید کشتی های فعال و مغروقه خارجی ممنوع شده است افزود: در صورتی که بررسی های علمی و عملی بی خطر بودن خارج سازی و اسکراپ ( تکه تکه کردن ) شناورهای مغروقه را تایید کند، اولویت با پاکسازی مغروقه های رودخانه اروند رود خواهد بود.
بر اساس مطالعات مکان یابی صورت گرفته مشخص شد که با توجه به شرایط زیست محیطی خوزستان امکان اسکراپ کشتی ها در این استان منتفی است و به طور کلی ایران نباید مرکز بازیافت کشتی های دیگر کشورها شود.
وی با تاکید بر پاکسازی اروند گفت: در این مورد سایت های متقاضی باید ضمن مطالعه دستورالعمل ها نسبت به ارایه پروپوزال و تشکیل تیم کارشناسی و بهره گیری از اساتید دانشگاهی برای ارزیابی ریسک زیست محیطی اسکراپ کشتی ها اقدام کنند.