نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای برنامه های هفته پژوهش بر اساس قوانین بالادستی

 جلال بختیاری در خصوص برنامه های هفته پژوهش گفت: برنامه‌های این هفته بر اساس قوانین بالادستی، با توجه به سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات ستاد ملی هفته پژوهش اجرایی می‌شود.وی با اشاره به تشكیل دبیرخانه دائمی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری اظهار داشت: این ستاد از ابتدای دی ۹۳ آغاز به كار كرد و پس از برگزاری جلسات مختلف، آیین نامه اجرایی این هفته مصوب شد و مقرر شد که سایر فعالیت‌ها بر اساس آن انجام شود.

بختیاری افزود: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم رئیس ستاد و مدیركل دفتر پشتیبانی پژوهش و فناوری دبیر ستاد و معاونان پژوهش و فناوری وزارتخانه های بهداشت، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، كشور، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی و دانشگاه آزاد، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان انرژی اتمی ایران و جهاد دانشگاهی اعضای ستاد هستند.

وی ادامه داد: همچنین وزارت آموزش و پرورش، حوزه علمیه قم، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران اعضای نقش‌آفرین ستاد ملی هفته پژوهش  را تشكیل می‌دهند.

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و رونمایی از دستاوردهای جدید، جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر، جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده، برنامه‌های استانی هفته ملی پژوهش و فناوری و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی را از جمله برنامه های این هفته برشمرد.

وی افزود: برپایی فن بازار، اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، روسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و مستندسازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش و فناوری جدید از دیگر برنامه‌های هفته ملی پژوهش و فناوری است.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری تشكیل جشنواره ملی ایده‌های برتر و حمایت از بازار ایده و استارت‌آپ دانشجویی و جشنواره تجلیل از پژوهشگران دانش‌آموزی را دو برنامه جدید هفته ملی پژوهش و فناوری در سال جاری دانست. 

وی گفت: جشنواره دانش‌آموزی با محوریت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. البته در سال‌های قبل به صورت همكاری این امر انجام شده ولی امسال هم آیین‌نامه و هم تفاهم‌نامه مدونی برای آن شكل گرفته تا این جشنواره به صورت علمی به توانمندی پژوهشی دانشگاه‌ها متصل شود

دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری افزود: برنامه های استانی این هفته با همكاری وزارت كشور متفاوت با سال‌های گذشته برگزار می‌شود و در این زمینه علاوه بر تدوین آیین‌نامه‌های مربوطه، ارتباط از طریق استانداران و رئیس دانشگاه مادر هر استان جهت برگزاری هفته ملی پژوهش و فناوری در استان‌ها با اولویت دادن به تحقیقات بومی شكل گرفته است

بختیاری با بیان اینكه مشاركت دستگاه‌ها امسال نسبت به سال قبل تقویت شده، افزود: دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی، آخرین یافته‌های خود را با اولویت‌ شكل‌گیری ایده‌های مبتنی بر فناوری، تولید یا ساخت نمونه‌های اولیه دارای تأییدیه از مراجع ذیصلاح، فناوری‌های آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار و پژوهش‌های به نتیجه رسیده سال ۹۴- ۱۳۹۳ را در اختیار دبیرخانه قرار خواهند داد.

وی با اشاره به اینكه ستادهای استانی هفته پژوهش و فناوری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته پیش‌بینی شده‌اند گفت: آیین‌نامه‌ای در این زمینه تهیه شده كه به امضای معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم و رئیس مركز مطالعات راهبردی وزارت كشور رسیده و به استانداران سراسر كشور اعلام شده است.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری افزود: در این آیین نامه مقرر شده است كه ستاد هفته پژوهش و فناوری در سطح استان‌ها آغاز به فعالیت كنند تا بتوانند پتانسیل‌ها، فناوری‌های بومی و پژوهشگران و فناوران برتر استان‌ها را در هر منطقه معرفی كنند

وی خاطرنشان كرد: امسال فناوری‌ و دستاوردهای برتر قابل ارائه در سطح ملی، در قالب ۲۰متر فضا برای هر استان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ارائه خواهد شد.

بختیاری گفت: اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، روسای موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی با حضور معاونان و مدیران پژوهش و فناوری در هفته ملی پژوهش و فناوری برگزار می‌شود

 نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری ۲۳ تا ۲۶ آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل