نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بازطراحی دوربین عنکبوتی استادیوم آزادی توسط محققان دانشگاهی

دکتر امیرحسین دوایی مرکزی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان مجری طرح در این خصوص گفت: سال 1389، زمین فوتبال مجموعه ورزشی آزادی به دوربین عنکبوتی مجهز شد که می‌توانست بازی فوتبال را با استفاده از یک ربات کابلی شش درجه آزادی، به صورت دینامیک و از زوایای دید متحرک فضایی و با کیفیت HD فیلمبرداری کرده و به صورت برخط و از طریق فیبر نوری به مرکز سیمای جمهوری اسلامی ایران ارسال کند. ظاهرا و بر خلاف انتظار مسئولان، این سیستم بسیار گران قیمت، پس از یک سال و ظاهرا به دلیل اتمام مدت حق بهره‌برداری، توسط سیستم نرم‌افزاری به طور خودکار قفل شده و ربات کابلی و سیستم دوربین عنکبوتی به طورکامل متوقف شد.

وی ادامه داد: به علت مسائل تحریم و عدم همکاری شرکت سازنده، در طی دو سال بعد از آن، کوشش زیادی توسط متخصصان ایرانی و خارجی برای رفع مشکل سیستم انجام شد که متاسفانه به نتیجه مطلوبی نینجامید و البته در اثر مرور زمان اشکالات متعدد دیگری هم به وجود آمد. بر این مبنا، آزمایشگاه مکاترونیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار علاقه کرد تا در این کار به سیمای جمهوری اسلامی کمک کند. لذا دوربین عنکبوتی برای بازطراحی به دانشگاه منتقل شد و اکنون و بحمدالله پس از یک سال کار تحقیقاتی، کارشناسی و اجرایی، دوربین عنکبوتی آماده نصب مجدد در ورزشگاه آزادی است.

دوایی مرکزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با انواع تکنیکهایی که به کار بردیم، موفق شدیم بخش‌هایی از سیستم کنترلی دوربین را بازطراحی کرده و مجددا تمامی فرایند نصب سیستم که در استادیوم آزادی انجام شده بود را بدون دسترسی به مستندات سازنده، در زمین ورزشی دانشگاه به انجام رسانیم که کار نصب و راه‌اندازی هم به نوبه خود از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است.

مجری طرح تصریح کرد: هم‌اکنون ما توان بازطراحی و ساخت سیستم‌های مشابه برای کاربردهای مختلف را داریم و دوربین عنکبوتی بازطراحی شده نیز قرار است تا دو ماه آینده، در استادیوم مجموعه ورزشی آزادی نصب شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

همچنین مهندس بهنام حسین خانی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت و کارشناس ارشد بخش کنترل پروژه در خصوص بازطراحی دوربین عنکبوتی گفت: سیستم دوربین عنکبوتی، بسیار پیچیده و متشکل از زیرسیستم‌های زیادی نظیر شبکه، فیبر نوری، تابلوی برق، درایو و … است و همه این موارد مستند شده تا بهره‌برداری را آسان‌تر کند.

بر اساس این گزارش، کل این پروژه، توسط استاد مربوطه و دانشجویان فعلی و گذشته فارغ‌التحصیل از آزمایشگاه مکاترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران به انجام رسیده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل