تهیه نقشه پروکاریوتیک دریاچه خزر

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به منظور شناسایی میکروارگانیسم‌های نمک دوست افراطی با عنوان «هالوآرکی»‌ها پروژه آرکی‌های ایران تعریف و اجرایی شد.وی افزود: در این راستا مطالعاتی را در دریاچه نمک «آران و بیدگل» آغاز کردیم و موفق به جدا سازی، شناسایی و ذخیره سازی آرکی‌های نمک دوست این دریاچه شدیم.

شاهزاده فاضلی، شناسایی و ذخیره‌سازی باکتری‌های نمک دوست از دریاچه گرمسار و قم را از دیگر مطالعات این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: محققان این مرکز همچنین موفق به ذخیره ژنومی یوکاریوت‌ها و پروکاریوت‌های نمک دوست بومی کشور در دریاچه ارومیه به عنوان یک زیست کره مهم در ایران و جهان شدند.

گفتنی است، ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق حفاظت‌شده طبیعی-زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت‌های مطالعاتی کم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌کنند. اعلام ذخیره‌گاه‌های زیست کره برای جلوگیری از تغییرات برگشت‌ناپذیر و بهره‌برداری ناپایدار از منابع طبیعی در عین نیاز به بهره‌برداری از طبیعت شکل گرفته‌ و به یکی از تقسیم بندیهای مهم حفاظتی جهان بدل شده‌ است.

این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند. از آغاز اجرای این طرح (دهه ۱۹۶۰ میلادی) تاکنون651 ذخیره گاه زیست کره در120 کشور جهان به ثبت رسیده‌ است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا