نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آینده درخشان ربات‌های زیردریایی

در سال‌های آینده بسیاری از زیرساخت‌های گوناگون کشورهای مختلف جهان باید در اعماق آب نصب شود. برای نمونه، استخراج نفت و گاز هر چه بیشتر به سمت مناطق دریایی با عمق زیادی می‌رود. افزون بر این نیروگاه‌های بادی و موجی زیادی در دریا نصب می‌شود و منابع معدنی کف دریاها و اقیانوس‌ها نیز یکی از نقاطی است که می‌تواند تامین کننده این مواد ارزشمند برای ما باشد. همه اینها بدان معناست که نیاز به طراحی ربات‌هایی که بتواند زیرساخت‌های گوناگون را ساخته و کارکرد آنها را مورد پایش قرار دهد افزایش می‌یابد.

 

کاهش نیاز به غواصی

در حال حاضر بسیاری از کارهایی که باید در زیر آب به انجام برسد، توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. مشکل اینجاست که نیروی انسانی متخصص در غواصی بسیار محدود است و بسیاری از کارهایی که باید به انجام برسانند نیز خطرناک به شمار می‌رود و به همین دلیل، شرکت‌های مختلف به دنبال یافتن جایگزینی برای آن هستند. استفاده از انواع زیردریایی‌های بدون سرنشین می‌تواند بهترین گزینه در این میان باشد.

با این وجود، مشکل اصلی این دستگاه‌ها در این است که فقط  برای انجام یک عملیات خاص برنامه‌ریزی و طراحی شده اند و به همین دلیل استفاده از آنها پرهزینه و دشوار است.

 

ساده سازی زیردریایی‌های بدون سرنشین

پروژه SWARMs اتحادیه اروپا در نظر دارد فرآیند طراحی، برنامه ریزی عملکرد و کاربرد انواع تجهیزات زیردیایی را ساده‌تر سازد.

چندین شرکت نروژی با همکاری بیش از 30 دانشگاه و پژوهشگاه مختلف از سراسر اروپا در حال طراحی انواع سخت افزار و نرم افزار هستند که می‌تواند سیستمی یکپارچه را برای انجام کارهای مختلف در زیر آب شکل دهد. این سیستم یکپارچه در دستگاه‌های زیردریایی موجود نصب خواهد شد.

یکی از اهداف پروژه SWARMs این است که به کمک سامانه ویژه طراحی شده بتواند کارهای پیچیده را با کمترین میزان انرژی نیروی انسانی به انجام رساند.

 

تعامل سازنده انسان و ماشین

یکی از شرکت‌های نروژی حاضر در این پروژه قصد دارد فرآیندی که پیش از این برای تعیین تک تک کارهای لازم برای ساخت یک خانه و انجام خودکار آن طراحی شده را این بار برای انواع زیردریایی به کار گیرد. به این ترتیب انجام عملیات پیچیده ساخت و ساز زیردریا با کمک تجهیزات بدون سرنشین گوناگون به مراتب ساده‌تر خواهد شد.

به طور کلی، این پروژه قصد دارد هماهنگی بیشتری بین ماشین آلات مختلف فراهم کرده و البته از میزان اتکای آنها به کاربر انسانی بکاهد.

این طرح قرار است بهار 2018 به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل