نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت بافت فیبری هوشمند در ابعاد نانو

دانشمندان چینی بافت های هوشمند جدیدی را ایجاد کرده اند که پس از مواجهه شدن با محرک های خاص ، قرار گرفتن در معرض لباس های هوشمند ، واقع شدن در برابر سایه افکن های پنجره های هوشمند و اعضای مصنوعی با حساسیت عضلات انسانی ، واکنش نشان می دهند .

پروفسور پنگ هوی شنگ (Peng Huisheng) استاد دانشگاه فودان (Fudan University) واقع در شانگهای و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با خصوصیات این بافت هوشمند می گوید : « اندازه این بافت های هوشمند جدید بین یک نانومتر و میکرومتر بوده که قابل حرکت کردن و کنترل کردن ، منقبض شدن و تغییر مکان دادن در جهت عقربه های ساعت هستند . »

دانشمندان با الهام گرفتن از مکانیسم جنبش در گیاهان به ساخت این بافت های هوشمند جدید دست زدند و با توجه به این مکانسیم این بافت ها می توانند با مهارت مایعات و حلال ها را استفاده کنند . به عنوان مثال ، بافت هایی با قدرت انقباض قوی می توانند برای کمک به تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار گیرند . اگر این الیاف در بافت پارچه های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند ؛ در بخش صنعت این الیافت می تواند در برابر گازهای خاص و یا مواد شیمیایی واکنش نشان دهند و به دستگاه قطع دریچه هوشمند  در مورد نشت کردن کمک کند .

پروفسور هوی شنگ در رابطه با کاربرد این بافت ها می گوید : « این مواد نوید دهنده کاربردهایی در سنجش و محرک خودکار است . »

قابل توجه است که این تیم تحقیقاتی در آزمایشگاه یک پرده هوشمند حساس به بخار را ساختند که در هنگام رطوبت بالای فضای داخلی ساختمان، به طور خودکار بسته می شود . از دیگر احتمالات موجود در کاربرد این الیاف ، ژنراتور زیست توده ساخته شده با الیاف حساس به اتانول است که در زمان واکنش به جنبش انقباض اتانول می تواند به تولید برق کمک کند .

لازم به تذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آنلاین Nature Nanotechnology منتشر شده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این مقاله در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل