آغاز به کار نخستین تاکسی بدون راننده

امروزه پروژه خودروهای سرنشین به موضوعی داغ تبدیل شده است و شرکت ها همواره در تلاش هستند تا این پروژه را به حقیقت برسانند. به نظر می رسد که شهر های واخنینگن  (Wageningen) و اده (Ede) در کشور هلند  نخستین شهر هایی خواهند بود که در آنها خودروهای بدون سرنشین در حالی که با خود مسافر حمل می کنند با ترافیک شهری واقعی روبرو خواهند شد.
بر اساس گزارش های منتشر شده قرار است تا نخستین تاکسی های مجهز به سیستم هوش مصنوعی به جای راننده انسانی در این شهرها شروع به فعالیت کنند. این خودروهای بدون سرنشین که "WePod" نام گرفته اند قادر خواهند بود تا همزمان 6 مسافر را به مقاصد مورد نظرشان برساند. مدل قبلی این خودرو پیش از این در محوطه درونی دانشگاه سازنده آنها مورد استفاده قرار گرفته بود. پیش از این، این خودروها هرگز به درون جاده ها و ترافیک واقعی وارد نشده بودند.

هر یک از مسافران با استفاده از نرم افزار خاصی که برای مسافر بری تهیه شده است ، مبدا و مقصد خود را برای این خودرو مشخص می کنند. سپس این خودرو با برنامه ریزی برای عبور از بهترین مسیر ها، به دنبال مسافران رفته و آنها را به نوبت (بر اساس اولویت بهینه سازی شده مسیر برای کمترین مصرف انرژی) به مقصد می رساند.

البته باید یادآور شد که این خودرو هنوز در مراحل مقدماتی خود به سر می برد به همین دلیل فقط در مسیر های خاصی حرکت خواهد کرد و برای شرایط مخاطره آمیزی مانند آب و هوای بد، ساعات شلوغی ترافیک و رانندگی در شب مناسب نیستند. هم چنین قرار است در ماه می سال آینده، مسیرها و مقصدهای جدیدتری به برنامه این خودرو اضافه شود.

 این خودرو همچنین به کمک سامانه موقعیت یاب جهان یا همان جی پی اس، رادار، امواج لیزر و دوربین ها ردیابی می شود. علاوه بر این موارد نیز نقشه شهر نیز به طور پیش فرض در حافظه این خودرو جای داده شده است پس اگر زمانی اتصال GPS در هنگام عبور از مکان هایی نظیر تونل ها قطع شد، این خودرو می تواند برای مسیریابی از نقشه پیش فرض خود استفاده کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا