آلرژی شدید خطر مرگ به همراه دارد

سوزش وخارش چشمها، آبریزش بینی،سرفه ،خس خس سینه وکهیرهای پوستی همه وهمه از نشانه‌های این بیماری هستند. اگرچه آلرژی یک بیماری ساده و قابل کنترل است لیکن بی‌توجهی به آن وعدم درمان به موقع، خطرات جبران ناپذیری دارد و از آنجا که آلرژی با پیشگیری اغلب تحت کنترل است آشنایی با اقدامات پیشگیرانه  در  مواجهه  با آن لازم وضروری است .

 

دکترایرج خسرونیا، متخصص داخلی در اینباره گفت:مواد آلرژی زا از راه‌های گوناگون به بدن سرایت می‌کنند. این مواد یا از طریق تنفس وارد سیستم بدن می‌شوند ویا از راه تغذیه به بدن ورود پیدا می‌کنند.بنابراین در هر مرحله بدن ما نسبت به مواد غذایی و عوامل محرک واکنش نشان می‌دهد. نشانه های بیماری اغلب بصورت آبریزش از بینی، سوزش و قرمزی چشمها،خارش چشم وپوست و گلو ،سرفه ظهور پیدا می‌کنند و اگر این علائم شدت پیدا کنند ممکن است فرد دچار تنگی نفس و سرفه‌های شدیدتر شود.در حال حاضر باتوجه به شروع فصل پاییز شاهد وجود باد و گردوخاک در هوا هستیم . از این روا ذرات معلق در هوا توسط تنفس وارد سیستم تنفسی افراد می‌شوند و ایجاد سرفه و تنگی نفس می‌کند.  این علائم بیشتر در کسانیکه در سنین بالا هستند   مشاهده می‌شود.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی تهران افزود: حساسیت به  موادخوراکی  از جمله میوه‌های پاییزی یکی دیگر از مشکلات شایع در این فصل است. بیشتر افراد گمان می‌کنند خربزه آلرژی زا است درحالیکه اینطور نیست این میوه به دلیل قند بالایی که دارد در تمام افراد مقداری ایجاد سوزش و خارش در ناحیه گلو می‌کند ولیکن آلرژی زا نیست. از میوه‌ها و مواد آلرژی زا می‌توان به توت فرنگی،بادمجان،انگور ،سیب زمینی  و گوجه فرنگی اشاره کرد. تخم مرغ هم در برخی افراد ایجاد آلرژی می‌کند. کهیر ،قرمزی پوست و خارش از نشانه‌های آلرژی به مواد خوراکی هستند. نکته مهم این است که برخی از افراد گمان می‌کنند به دلیل خواصی که در یک ماده خوراکی نهفته است با وجود آلرژی به آن نباید آن را از تغذیه خود حذف کنند درحالیکه این تفکر ابدا صحیح نیست و خطراتی که این مواد می‌تواند درصورت حساسیت زا بودن در بدن ایجاد کنند به مراتب خطرناکتر از حذف آنها از رژیم غذایی است.بطور مثال تخم مرغ اگرچه پروتئین بالایی دارد و در هفته باید در برنامه غذایی گنجانده شود لیکن اگر در فردی ایجاد حساسیت کند باید مصرف آن  باید قطع شود.

خسرونیا ادامه داد: در برخی موارد آلرژی زودگذر و خفیف است و در برخی موارد شدید و وخیم است افرادی که آلرژی وخیم دارند علاوه بر کهیرهای پوستی شدید از داخل بدن هم دچار آسیب می‌شوند وبه سیستم گوارش وسایر اندامها یشان آسیب می‌رسد. در مواردشدید بیماری منجر به مرگ افراد می‌شود.بر این اساس باید متذکر شد که هر نوع از آلرژی ممکن است به مرگ فرد ختم شود. دربرخی از موارد در کودکان عدم درمان آلرژی منجر به بیماری آسم در آنها می‌شود از این رو درمان بیماری ضرورت دارد.

رئیس انجمن داخلی ایران در خصوص مصرف خودسرانه داروهای ضد آلرژی گفت: اولین اقدام در درمان بیماری حذف ماده محرک است. که این ماده یا خوراکی است و یا عاملی در محیط است استفاده از ماسک  در محیطهای باز از جمله اقدامات موثر در این زمینه است. شستشوی سینوسها در افرادی که آلرژی فصلی دارند موثر نیست  زبرا اینکار تنها به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند . درواقع مهمترین اقدام عدم رویارویی با عامل آلرژی زا است.

وی افزود: در درمان آلرژی اغلب شاهد مصرف خودسرانه داروها هستیم که این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود . این داروها عوارضی نظیر خواب آلودگی،سرگیجه وایجاد سستی در بدن دارند و درصورت مصرف بدون تجویز پزشک ایجاد خطر می‌کنند مضاف بر اینکه با مصرف بی رویه آنها دارو در فرد اثر مطلوب خود را نمی‌گذارد .  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا