3 دستاورد مهم و اساسی پژوهشگران جهاد دانشگاهی

دستاوردهایی که باعث شده فقط چند گام تا بی نیاز ایران نسبت به کشورهای پیشرو باقی بماند. دستاوردهای نوینی که گاهی حتی برای نخستین بار در جهان ایجاد شده اند. دستاوردهای پژوهشگران جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت از جمله این موارد است.

سیستم انتقال برق با استفاده از برق DC

سیستم انتقال برق با استفاده از برق DC از جمله طرح هایی است که مخترعان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت به دانش فناوری آن دست یافته اند؛ این فناوری نمونه مشابه خارجی ندارد و برای نخستین بار توسط محققان این مرکز طراحی و ساخته شده است.

اسماعیل رحمانی، یکی از اعضای جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره این سیستم گفت: این طرح مبتنی بر خط انتقال انرژی الکتریکی به صورت DCو یک طرفه است؛ در این سیستم انتقال انرژی از پست مبدا( به عنوان منبع و مولد انرژی) به پست مقصد (به عنوان مصرف کننده انرژی) صورت می گیرد.

وی درخصوص نحوه کارکرد این سیستم افزود: در این طرح انرژی الکتریکی AC در مبدا به DC تبدیل و از طریق یک خط انتقال DCدو قطبی (این خط انتقال نسبت به زمین اختلاف پتانسیل 10 کیلو واتی و نسبت به همدیگر 20 کیلووات دارد) به مقصد منتقل می شود.

وی بیان کرد: ولتاژ خط تامین کننده انرژی در مبدا در این طرح 20 کیلو وات متناوب و سه  فاز در نظر گرفته شده است. در مقصد ولتاژ DCبه ولتاژ ACسه فاز با اختلاف پتانسیل 400 ولت خط  برای شبکه توزیع ولتاژ پایین یا در صورت نیاز ولتاژ سه فاز 20 کیلو وات تبدیل خواهد شد.

پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن نفت

رحمانی  طراحی و ساخت سامانه ای برای پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن ذخیره سازی نفت خام را از دیگر طرح‌های این مرکز برشمرد و در این خصوص نیز گفت: هم اکنون رسوب‌زدایی مخازن، علاوه بر صرف وقت و هزینه‌ای گزاف می‌تواند سبب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی، خطرات ایمنی و بهداشتی، از بین رفتن حجم زیادی از منابع هیدروکربنی و آسیب پوشش کف مخازن شود اخیرا  متخصصان جهاد دانشگاهی علم و صنعت موفق شدند با استفاده از مهندسی معکوس سامانه ای برای پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن ذخیره سازی نفت خام بسازند.

وی افزود: پیشگیری از کاهش ظرفیت عملیاتی مخزن، کاهش هزینه رسوب زدایی، پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی و ایمنی بالا، بازیابی هیدورکربن های به تله افتاده در میان رسوبات کف مخازن، نیاز نداشتن به خارج کردن مخزن از سرویس به مدت طولانی، آسیب نرسیدن به پوشش کف مخزن، صرف نکردن وقت و هزینه گزاف برای خارج کردن مخزن در زمان رسوب زدایی، ایجاد نکردن آلودگی زیست محیطی و خطرات ایمنی بهداشت شغلی کارگران، از بین نرفتن حجم زیادی از منابع هیدروکربنی از جمله مزایای اجرای این طرح است.

نمک زدایی نفت خام

نفت استخراج شده از چاه‌های نفتی جدید و قدیمی حاوی مقداری آب و آب‌نمك است. این آب نمک ها باید از نفت جدا شوند تا كیفیت نفت ارتقاء پیدا كند. هم اکنون چند روش برای جداسازی این مواد از نفت خام وجود دارد. یكی از این روش ها، استفاده از شیوه های الكترواستاتیك است؛ دانشی که تنها در انحصار چند کشور مطرح دنیاست و اخیرا محققان جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت برای نخستین بار در کشور توانسته اند به دانش فنی آن دست یابند.

رحمانی در این خصوص نیز گفت: جداسازی امولسیون آب نمک دار از نفت خام خروجی  از چاه نفت برای آماده سازی نفت خام برای ورود به واحدهای پایین دست یا انتقال به بنادر برای فروش در واحدهای بهره برداری سر چاه، پالایشگاه ها و… انجام می‌شود.

وی افزود: هم اکنون دانش طراحی نمک زدایی الکترواستاتیک و بررسی تاثیر پارامترهای نفت خام، میدان الکتریکی و مشخصات آب روی راندمان جداسازی محدود به چند شرکت اروپایی و آمریکایی است اما محققان این مرکز توانستند با ساخت این پکیج به جمع کشورهای صاحب این فناوری بپیوندند.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا