نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آینده روشن با داروهای ساخته شده با چاپ سه بعدی

در دو سال اخیر درباره امکانات و فرصت های بی پایانی که چاپگر های سه بعدی برای بشریت ایجاد کرده اند زیاد شنیده ایم. از امکان ایجاد کفش های شخصی سازی شده گرفته تا تجویز دارو های مطابق با دی ان ای افراد، همه و همه از امکانات چاپگر های سه بعدی است.

یکی از فرصت هایی که فناوری چاپ سه بعدی می تواند ایجاد کند در زمینه پزشکی و مراقبت سلامت است. اخیرا محققان توانسته اند با استفاده از این فناوری، قرص هایی تولید کنند که مانع از حملات صرع می شوند. از نظر میزان سلامت و امنیت این داروها نیز باید گفت که این قرص ها در سازمان غذا و داروی آمریکا ثبت شده و مورد تائید این سازمان معتبر است.

محققان به تازگی بر آن شده اند که از این فناوری برای ساخت دارو هایی برای مبارزه با دیابت نوع 1 استفاده کنند. علاوه بر این، فرصت هایی که در زمینه فناوری های بایو نانو وجود دارد نیز بسیار گسترده است. حتی درباره استفاده از چاپ سه بعدی برای تولید عضوهای حیاتی بدن انسان نیز بحث هایی به میان آمده است ولی به نظر می رسد که هنوز برای انجام این کار بسیار زود بوده و زمان زیادی تا رسیدن به این هدف بزرگ باقی مانده است.

علاوه بر این می توان با کمک چاپگر های سه بعدی از روی دی ان ای افراد داروهای ضد ویروسی ساخت که با ساختار بدن هر شخص کاملا هماهنگ باشد. چیزی که همواره در پی رسیدن به آن هستیم این است که دارویی که با کمک دی ان ای افراد ساخته می شود، تنها سلول های آسیب دیده را مورد هدف قرار می دهد و بر روی سلول های سالم تاثیر مخربی نخواهد داشت.

دانشمندان معتقدند که امکاناتی که چاپ سه بعدی در اختیار پژوهش گران قرار خواهد داد در ابعادی باورنکردنی هستند و به همین دلیل نیز می توان آینده پزشکی را با کمک این فناوری مدرن، بسیار روشن تر دید. البته باید در نظر داشت که تمامی موارد اشاره شده، تنها بخش کوچکی از قابلیت هایی هستند که چاپگرهای سه بعدی می توانند برای انسان به ارمغان بیاورند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل