نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت تصاویر جدید از Veil Nebula

بسیاری از ستاره ها پس از نابودی به توده های گازی بسیار بزرگی تبدیل می شوند که در نوع خود از ارزش بالایی برای بررسی توسط دانشمندان رده ستاره شناسی برخوردار هستند. به همین دلیل نیز تلسکوپ های بزرگ فضایی به صورت منظم در تلاش برای ثبت تصاویری جدیدی از این دست پدیده ها هستند تا از طریق این تصاویر، دانشمندان بتوانند به اطلاعات جدیدی در این باره دست پیدا کنند.

در همین راستا نیز به تازگی یافته هایی جدید به ثبت رسیده است که برای بسیاری از ستاره شناسان، بسیار هیجان انگیز محسوب می شود. گاز های شفافی که در تصویر این خبر مشاهده می کنید  در حقیقت موجودیت نجومی خاصی به نام Veil Nebula است. Veil Nebula باقی مانده های یک ستاره است که این ستاره در حال حاضر دیگر وجود خارجی ندارد و 5 هزار الی 8 هزار سال قبل منفجر شده است.

شایان ذکر است که این تصویر توسط تلسکوپ قدرتمند هابل گرفته شده است. پیش از این نیز دانشمندان تصاویری از Veil Nebula را در اختیار داشتند ولی این بار و به لطف قدرت این تلسکوپ، جزئیات بیش تری از این ستاره منفجر شده در تصویر دیده می شود.

هر کدام از رنگ های این تصویر ارائه دهنده یک نوع گاز خاص است و نقاط آبی رنگ نشان دهنده داغ ترین مکان ها است. رشته های کم نور نیز قدیمی تر از رشته های روشن تر و واضح تر هستند. لازم به ذکر است که چیزی که در این عکس مشاهده می کنید تنها بخش بسیار کوچکی از این ستاره منفجر شده است که در منطقه ای به نام "Witch's Broom Nebula" قرار گرفته است. در حقیقت باید گفت که کل منطقه این ستاره که با سوپر نوا روبرو شده است، به مراتب بزرگ تر از آنچه در تصویر مشاهده می کنید خواهد بود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل