نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابرماه درسایه زمین، بامداد دوشنبه

مهندس مسعود عتیقی عصرگفت: بامداد دوشنبه بعد از 34 سال شاهد پدیده نادر ترکیب ابرماه (سوپر مون) و ماه گرفتگی هستیم که تا سال 1412 شمسی (18 سال دیگر ) رخ نخواهد داد.
عتیقی در ادامه گفت: ماه گرفتگی از ساعت 4:37 بامداد دوشنبه به صورت جزئی آغاز و ماه گرفتگی کلی در ساعت 5:41 دقیقه که سایه زمین تمام قرص ماه را می پوشاند، آغاز می شود. 
وی ادامه داد: ساعت 6:53 دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می کند و در ساعت 7:57 دقیقه ماه گرفتگی جزئی به پایان می رسد که پایان این ماه گرفتگی در هیچ نقطه ای از ایران قابل رویت نیست. 
عتیقی خاطر نشان کرد: ابرماه زمانی رخ می دهد که یک ماه کامل یا جدید در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می گیرد و زمانی که ابرماه بروز می کند، ماه 14 درصد بزرگتر و درخشانتر از حد معمول دیده می شود.
وی ادامه داد: دقایقی بعد از گرفت کامل ماه این جرم آسمانی در افق غربی غروب می کند و حتی شهرهای شرقی کشور قبل از آغاز گرفت کامل شاهد غروب ماه خواهند بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه گرفتگی بامداد دوشنبه از ساروس (دوره) 137 است و بیست و هشتمین گرفت از 81 گرفت این ساروس می باشد.
عتیقی افزود: ساکنان شمال و جنوب آمریکا، اروپا، آفریقا و غرب آسیا شانس دیدن این پدیده را دارند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در سال 94 دو ماه گرفتگی کامل داشتیم که اولی در بهار رخ داد ولی در ایران قابل رویت نبود و دومین و آخرین ماه گرفتگی امسال ماه گرفتگی روز دوشنبه است. 
عتیقی با اشاره به اینکه در سال 95 هیچ ماه گرفتگی در کره زمین رخ نمی دهد، گفت: تا زمستان 1396 هیچ ماه گرفتگی قابل مشاهده در کره زمین رخ نخواهد داد. 
به گزارش ایرنا , وی افزود: همچنین گرفت ماه در زمستان 1396 در ایران قابل مشاهده نیست و اولین گرفت ماه که در ایران قابل مشاهده باشد، در تابستان 1397 رخ خواهد داد. 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل