نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

روبات های پژوهشگر به جنگ سرطان می روند

بیماری سرطان را می توان یکی از شایع ترین و در عین حال کشنده ترین بیماری هایی دانست که جوامع امروزی انسانی را با خود درگیر کرده است . همزمان با رشد و گسترش این بیماری ، پزشکان در تلاش هستند تا سرعت پژوهش های مرتبط با این عارضه را جهت کشف راهکاری قطعی برای مداوای سرطان افزایش دهند . در این میان ، دانشمندان به تازگی موفق به طراحی روبات ویژه پژوهشگری شده اند که قادر به انجام آزمایش های مختلف روی مواد متنوعی است که در ارتباط با درمان سرطان کاربرد دارند . این ربات هوشمند می تواند به صورت مستقل و بدون دخالت انسان ؛ نتایج به دست آمده از آزمایش های فوق را تجزیه تحلیل کرده و نتیجه گیری کند .  

این سیستم روباتیک هوشمند توسط تیمی از دانشمندان به سرپرستی پرفسور متس گوستافسون Mats Gustafsson استاد و پژوهشگر بیو انفورماتیک پزشکی medical bioinformatics  در دانشگاه آپسالا Uppsala University از کشور سوئد طراحی شده است . به گفته کارشناسان ، این روبات می تواند با ترکیب روش های مختلف آزمایشی ، به روش های متنوع درمانی دست پیدا کند .

در همین زمینه دکتر کلیس اندرسون Claes Andersson از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " ایده اصلی این طرح ، ترکیب بهینه و استفاده از مواد و داروهای مختلفی است که سلول های سرطانی را از بین برده و هیچ ضرری برای سلامتی انسان ندارد . "

در مورد ویژگی های این روبات اعلام شده است که وی می تواند به جای ترکیب تعداد محدودی دارو ، داروهای مختلف و متعددی را با دوزهای مختلف با یکدیگر ترکیب کرده و نتایج هر کدام را به طور همزمان تفسیر کند . البته طراحان این پروژه اعلام کرده اند که هدف اصلی آن ها در آینده ؛ توسعه این روبات به گونه ای است که توانائی ترکیب و آنالیز همزمان بیش از یک صد ماده مختلف را داشته باشد .

در همین رابطه پرفسور گوستافسون اعلام کرد : " البته در حال حاضر و با توجه به شرایط فعلی ، ما جز معدود آزمایشگاه هائی در سراسر جهان هستیم که چنین فناوری و تکنولوژی روباتیک آزمایشگاهی در اختیار داریم . "

لازم به توضیح است که در این مرحله از پزوهش ها ، دانشمندان تنها قادر به ترکیب مواد مختلف جهت نابودی سلول های سرطانی هستند و تاثیرات منفی و جانبی این داروها و ترکیبات آزمایش شده روی بدن انسان مشخص نیست . البته گام بعدی پزوهشگران ، توسعه و تگمیل این ربات به گونه ای است که دارای هوش بیشتری شده و قابلیت های بیشتری داشته باشد زیرا نسخه فعالی ربات پژوهشگر سرطان هنوز نیازمند برخی کمک ها از سوی انسان است در حالی که سازندگان آن در تلاش هستند تا این ربات به طور کامل خودکار عمل کند .

همزمان با این موضوع ، پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در تلاش هستند تا اطلاعات پایه و راهنمائی های بیشتری را به صورت الگوریتم های  پیش فرض برای این ربات تهیه کنند . این اطلاعات شامل چزئیاتی از داروهای کشف شده ، نوع و حیطه عملکرد آن ها و همچنین راه های درمانی پیشین است .

باید توجه داشت که در برخی بیماران سلول های سرطانی پس از درمان اولیه و مداوا ، دوباره عود می کنند . در این حالت سلول های سرطانی جدید نسبت به داروها و روش درمانی مقاوم شده و پایدار هستند . یکی از اهداف اصلی و مهم این ربات پژوهشگر ، یافتن داروها و ترکیبات جدیدی است که در برابر این سلول های سرطانی مقاوم شده موثر بوده و آن ها را نابود کند .شرح کامل این پژوهش ها و جزئیات فنی روبات فوق الذکر در قالب یک مقاله علمی در آخرین شماره ژورنال تحقیقاتی Scientific Reports  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل