نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر اختلال خفیف شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر یک بیماری کاملا ناتوان کننده است که نه تنها فرد بیمار از آن رنج می برد بلکه اطرافیانشان نیز متحمل درد و رنج می شوند . اما زوال تدریجی مغز که در مراحل اولیه بیماری در بیماران مبتلا به آلزایمر دیده می شود با اختلال خفیف شناختی همراه است که باعث آغاز پیشرفت بیماری می شود .

با این  وجود که این مساله یک واقعیت شناخته شده است اما مناطقی در مغز وجود دارند که دانشمندان نتوانستند ارتباطشان را با این بیماری پیدا کرده و آن را درک کنند . این که چگونه مناطق  فوق ، این بیماری را تحت تاثیر قرار داده و باعث پیشرفت آن می شود هنوز شناخته شده نیست .  

یک تیم تحقیقاتی از دانشمندان مرکز تحقیقات سیلوی بلویل (Sylvie Belleville) موسسه دانشگاهی geriatrie مونترال کانادا به مطالعه و بررسی در این رابطه پرداختند . آن ها تغییرات افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (Mild cognitive impairment) پایدار را با کسانی که به اختلال شناختی خفیف در جریان پیشرفت مبتلا بودند، مورد مقایسه قرار دادند .

دانشمندان از این مقایسه الگوهای خاصی را پیدا کردند . این بررسی ها نشان داد  که مناطق متفاوت شناختی به طور مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند و علاوه بر این به طور یکسان نیز تغییر نمی کنند . قابل ذکر است که زوال شناختی در این دو گروه در یک طول خطی رخ نداده است . همچنین این دانشمندان دریافتند که مسیر  ایجاد زوال عقل پیچیده بوده و گاهی اوقات دارای دوره های ثابتی است و با زوال شاختی سریع به طور خاص یک سال یا دو سال پیش از تشخیص ، همراه خواهد بود .

محققان مرکز تحقیقات سیلوی بلویل معتقد هستند که این تحقیقات می تواند به پزشکان کمک کند تا علائم اولیه بیماری آلزایمر را آسان تر تشخیص دهند و در نتیجه بتوانند از پیشرفت آن جلوگیری کرده و یا سرعت آن را کاهش دهند . قابل ذکر است که بروز علائم اولیه بیماری آلزایمر در فرد که همان اختلال خفیف شناختی است ، می تواند با زمان تشخیص آن پانزده سال فاصله داشته باشد .

لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بیماری آلزایمر (Journal of Alzheimer’s Disease) به چاپ رسیده و در دسترس است . جهت مشاهده متن کامل مقاله در ژورنال فوق ؛ اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل