خالق تابلوهای هنری با معادلات ریاضی

 نادری یگانه دانشجوی نابغه مقطع کارشناسی رشته ریاضیات و کاربردها در دانشگاه قم ، علاوه بر خلاقیت های هنری-ریاضی، در مسابقات دانشجویی نیز چندین افتخار به دست آورده است که از جمله آن می توان به کسب مدال طلای سی و هشتمین مسابقات ریاضی دانشجویی کشور و مدال نقره سی و نهمین دوره این مسابقات اشاره کرد که در سال گذشته و امسال توسط انجمن ریاضی ایران برگزار شد.

نادری یگانه همچنین در بیستمین المپیاد علمی دانشجویی که در مرداد ماه امسال از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، رتبه نهم این رقابت ها در رشته ریاضیات را از آن خود کرد.

او که اخیرا نامش به عنوان جانشین داوینچی در محافل علم ریاضی دنیا بر سر زبان ها افتاده است، با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ضمن معرفی آخرین کارهای هنری اش، توضیحاتی درباره این آثار خلاقانه ارائه کرد.

نادری یگانه با تایید اینکه خلق تصاویر هنری با استفاده از فرمول های ریاضی پیش از این نیز سابقه داشته و حتی در یونان باستان به کمک نظریاتی همچون نسبیت، تناسب و تناظر اقدام به کشیدن پیکر انسان می کردند، گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد کارهای من این است که با استفاده از معادلات ریاضی، تصاویری شبیه به اشیا و جانداران واقعی را خلق می کنم و این تصاویر فقط به آثار انتزاعی محدود نمی شود.
وی افزود: در ابتدای کارم با مجموعه ای از پاره خط ها یا دایره ها، تصاویری متقارن رسم می کردم که خارج از ریاضیات، از چیزی الهام نگرفته بودم و حاصل آن تصاویر زیبای متقارن بود و به تدریج به سمت خلق تصاویری از اشیا و جانداران رفتم که طراحی آنها به طور کامل با فرمول های ریاضی، قابل توضیح است.
نکته جالب توجه این است که نادری یگانه هنگامی که شروع به کنار هم گذاشتن مجموعه ای از معادلات ریاضی می کند، خود نمی داند که حاصل آنها چه تصویری خواهد بود و با تغییر مداوم این معادلات، به شکل و تصویر اشیا یا جانداران واقعی نزدیک می شود.

این دانشجوی مبتکر می گوید: برای رسم تصاویر از یک برنامه کامپیوتری استفاده می کنم و مرتبا معادلات ریاضی را تغییر می دهم مثلا برای رسیدن به تصویر یک ماهی با استفاده از معادلات ریاضی، بیش از دو هزار پاره خط رسم کردم و دهها هزار تصویر را مورد آزمایش قرار دادم، درحالی که نمی توانستم پیش بینی کنم که نهایتا چه تصویری به دست می آید.

نادری یگانه درباره جدیدترین آثار هنری ریاضی خود که طی یکسال اخیر دست به خلق آنها زده است ، توضیح داد: این آثار شامل فراکتال و موزاییک کاری (Tessellation ) است. در موزاییک کاری، چند شکل چندضلعی به گونه ای کنار هم قرار می گیرند که فضای خالی بین آنها وجود نداشته باشد و علاوه بر زیبایی و معنادار بودن تصویر کلی، هر یک از قطعات هم معنای خاصی را تداعی کند.
وی که با استفاده از اشکال چند ضلعی، فراکتال قاره آفریقا را با استفاده از مباحث ریاضیات رسم کرده است، درباره این آثار گفت: در ترسیم فراکتال، محوریت را روی قاره آفریقا قرار داده ام و برای رسم آن از هشت ضلعی استفاده کرده ام به طوری که وقتی تعداد قاره های آفریقا را که کنار هم قرار گرفته اند، بشماریم با دنباله اعداد 'فیبوناچی' برابر می شود.

در علم ریاضیات، اعداد فیبوناچی به دنباله ای از اعداد گفته می شود که غیر از دو عدد اول، اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی خود به دست می آید.
اولین اعداد این سری عبارت اند از :
۶۷۶۵٬ ، ۴۱۸۱، ۲۵۸۴٬ ٬ ۱۵۹۷، ۹۸۷، 610، 377، 233، 144، 89، 55، 34، 21، 13، 8، 5، 3، 2، 1، 1، 0
این اعداد به نام لئوناردو فیبوناچی ریاضیدان ایتالیایی (قرن 13 میلادی) نامگذاری شده است.

نادری یگانه درباره یکی از موزاییک کاری هایی نیز که از قاره آمریکای جنوبی و آفریقا ترسیم کرده است، توضیح داد: این تصاویر، نشانگر دوره ای است که در دهها میلیون سال قبل، دو قاره آمریکای جنوبی و آفریقا به هم چسبیده بودند.

وی درباره چرایی ترسیم نکردن قاره آسیا در مجموعه فراکتال های خود نیز گفت: پیدا کردن یک چندضلعی که با شکل قاره ها تناسب داشته باشد کار چندان ساده ای نیست و هنوز برای آسیا چندضلعی مناسبی پیدا نکرده ام که بتواند درعین سادگی، تداعی کننده تصویر آسیا در ذهن مشاهده گر باشد.
این دانشجوی خلاق که انجمن ریاضی آمریکا در یکی دو سال اخیر، برخی از آثارش را به نمایش گذاشته است، به وجود مشتریان بین المللی برای خرید آثارش اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم های اقتصادی علیه ایران در سال های گذشته و محدودیت های زیادی که در تبادل ارز و مبادلات بانکی بین المللی وجود داشت، موفق به عرضه آثار خود در عرصه بین المللی نشدم.

به گزارش ایسنا، وی ابراز امیدواری کرد با رفع تحریم های بین المللی بتواند ضمن فروش آثار هنری ریاضی خود، زمینه معرفی بیشتر آنها در محافل علمی و هنری جهان فراهم شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا