نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف سیستم آب و هوایی در شهاب سنگ

دانشمندان به تازگی تحقیقات جدیدی را درباره شهاب سنگ مشهور P67 آغاز کرده اند. این شهاب سنگ که به واسطه کاوش های بسیار منحصر به فردی که پیش از این بر روی آن انجام شده است، در میان ستاره شناسان و دوست داران نجوم به عنوان یک مورد شناخته شده محسوب می شود. حال با توجه به این تحقیقات، شگفتی های مربوط به این شهاب سنگ، بیش از پیش شده است.

 دانشمندان در ماه آگوست از طریق یافته های کاوشگر ویتریس(VIRTIS) به وجود یخ در P67 پی بردند. به تازگی مشخص شده است که زمانی که خورشید طلوع می کند، این یخ ها به بخار آب تبدیل می شود و زمانی که خورشید در این ستاره غروب می کند، این ابرها در یک فرایند معکوس، دوباره به یخ تبدیل می شوند.

این پدیده نمونه کوچکی از چرخه آب در این ستاره دنباله دار است البته این چرخه با نمونه موجود از چرخه آب در سیاره زمین کمی تفاوت دارد. به این ترتیب که ابری که در طول طلوع خورشید در P67 ایجاد شده بود در پایان شب فشرده می شود. محققان گمان می کنند که این یخ ها از طریق شکاف هایی که در طول روز و در هنگام برخورد نور خورشید با سطح این ستاره ایجاد می شوند مجددا انباشته می شوند. این پروسه به مرور زمان تمام ذخایر آب موجود در این ستاره دنباله دار را از بین خواهد برد.

به این ترتیب می توان دریافت که ساختار چرخه آب در سایر سیارات و اجرام فضایی نیز می تواند به ایجاد یک فرایند منحصر به فرد برای ایجاد ساختار آب و هوایی منتهی شود.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل