پروژه 32 میلیون دلاری تولیدات ژنتیکی

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) یکی از تقسیمات دولتی است که سعی در این دارد که فناوری های جدید را به ابزاری مورد استفاده در ارتش تبدیل کند. یکی از اهداف اصلی این آژانس نیز استفاده از مهندسی ژنتیک است. در این میان به صورت بدیهی بسیاری از فعالیت های این سازمان به ابزارهای نظامی و تحقیقاتی در این رده مربوط خواهد بود.

حال مرکزی به نام  فاوندری (Foundry) که در حقیقت بخشی از موسسه براد (Broad) است و یکی از شاخه های موسسه تحقیقات زیست پزشکی ام آی تی (MIT) محسوب می شود، پروژه بسیار ویژه ای را در رده غیرنظامی برای دارپا آغاز کرده است. نقطه آغاز کار این موسسه دو سال قبل، با کار بر روی پروژه ای تحت عنوان "مونتاژ سیستم های عظیم ژنتیکی با دخیل بودن بسیاری از ژن ها" بود که با سرمایه گذاری 7 میلیون دلاری مرکز دارپا ( DARPA)پیش می رفت. هم اکنون با به سرانجام رسیدن این پروژه آژانس دارپا سرانجام با این موسسه قرار دادی 32 میلیون دلاری منعقد کرده است.

همان طور که اشاره شد، پروژه های دارپا عموما نظامی هستند ولی هدف محققان فاوندری دست یابی به سربازان تغییر ژنتیکی داده شده نیست بلکه تمرکز آنها بر روی مواردی مانند صنعت کشاورزی و پزشکی است. برای مثال، مهندسی مجدد ژن هایی که در فرایند های باکتریایی که نیتروژن هوا را به آمونیاک تبدیل می کنند می تواند منجر به کاهش نیاز به بارور کردن محصول شود.

این فناوری بسیار هیجان انگیز کاربرد های بالقوه بسیار زیادی دارد. سرمایه گذاری شرکت های بزرگ از جمله ارتش، می تواند در پیش برد این پروژه بسیار موثر باشد. به این ترتیب این شرکت تمرکز خود را بر روی فرایند تولید ژن برای مصارف تحقیقاتی خواهد گذاشت و می توان گفت که پنتاگون پروژه سرمایه 32 میلیون دلاری خود را در زمینه تولید ژن، توسط این شرکت به مرحله اجرا درآورده است.