نرخ 64 درصدی سزارین در استان فارس

محمدکاظم تدین در جمع خبرنگاران بیان کرد: بسته ترویج زایمان طبیعی و کاهش میزان سزارین از جمله موارد مهمی بود که از همان ابتدای اجرای طرح تحول نظام سلام در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بین 15 تا 25 درصد از زایمان‌ها براساس استانداردهای جهانی باید با روش سزارین انجام شود، افزود: در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته 75 تا 85 درصد از تولدها از طریق زایمان طبیعی انجام می‌شود.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود جفت سرراهی، به دنیا آمدن نوزاد از طریق بندناف، وزن بالای چهار کیلوگرمی جنین و عفونت‌های مادر را از مواردی عنوان کرد که منجر به سزارین در دنیا می‌شود.

او اضافه کرد: ایران تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کنار کشورهایی مانند برزیل در رده اول سزارین در دنیا و استان فارس نیز در کشور رتبه اول را داشت اما پس از اجرای این طرح، این رتبه در دنیا رو به بهبودی رفته است. براساس این طرح، زایمان به روش طبیعی از اردیبهشت سال گذشته در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد و ما نیز ملکف شدیم که در هر سال 10 درصد از میزان پایه سزارین در استان را کاهش دهیم. میزان نرخ پایه سزارین در فارس در سال گذشته 64.8 درصد بود.

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد:‌ سال 92 حدود 79 درصد از زایمان‌های استان فارس در بیمارستان‌های خصوصی به روش سزارین انجام شده بود که در سال 93 به 77 درصد و در پنج ماهه اول امسال به 68.64 درصد رسید. ‌این آمار در بیمارستان‎های دولتی نیز در سال 92، 55 درصد در سال 93، 46.21 درصد و در پنج ماهه اول امسال به 46.1 درصد کاهش یافته است. سالانه باید 10 درصد از عدد موجود پایه سزارین براساس بسته طرح تحول سلامت کاهش یاید که خوشبختانه تا این زمان در استان فارس اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: با ساده کردن راه‌های اخذ مجوز به مراکز مشاوره ماماها، تلاش کردیم نقش و دخالت آنها پررنگ تر شود تا از این طریق ماماهای آزاد یا ماماهای همراه در قالب مرکز مشاوره، مادران را از دوران بارداری تحت نظر بگیرند، در بیمارستان حضور پیدا کنند و تا پروسه به دنیا آمدن نوزاد، مادران را همراهی کنند.

به گزارش ایسنا، تدین از اهداف آینده طرح تحول نظام سلامت را رایگان کردن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های غیردانشگاهی، عنوان و اضافه کرد: در مراحل بعدی این طرح، یارانه زایمان طبیعی به بیمارستان‌های خصوصی تعلق خواهد گرفت.

وی، راه‌‍‌اندازی 17 اورژانس هوایی برای زایمان طبیعی مادرانی که حال وخیمی در زمان وضع حمل دارند را از اقدامات مهمی برشمرد که در راستای ترویج زایمان طبیعی از سال گذشته فعال شده و خاطرنشان کرد: یک مورد آن در استان فارس در حال فعالیت است که با کمک آن تاکنون سه مورد تولد در شهرستان‌های استان به انجام رسیده است.

 

قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص ترویج زایمان طبیعی را از اولویت‌های مهم معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد و گفت: برای تحقق این هدف به زودی قراردادی با صدا و سیمای مرکز فارس منعقد خواهد شد و اقدامات یک سال گذشته بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا