قبل از انقلاب رتبه علمی نداشتیم

محمود تولایی با تبریک سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی به مهر در خصوص پیشرفت علمی و فناوری کشور گفت: روز انقلاب اسلامی روز خودباوری، جامعه دینی و حاکمیت ارزش های اسلامی نامیده شده و باید طبق فرمایشات امام راحل خود را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب اسلامی آماده کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از ابتدای انقلاب تا امروز نوآوری و خود باوری جوانان ایرانی  مشخص شود تا بدانیم که چه رخدادهایی به دنبال داشته است، افزود: جوانان متعهد ازهمان ابتدا که وارد میدان شدند تا پای جانشان ایستادند و به خاطر عزت و استقلال کشورشان وارد عرصه شدند.

تولایی با بیان اینکه جوانان توانستند جهادسازندگی، سپاه، جهاددانشگاهی، کمیته امداد و دهها نهاد دیگر رابرای خدمت به مردم شکل دهند، خاطرنشان کرد: امروز باید یاد و خاطره 17 هزار شهید ترور از مردم و شخصیت ها را گرامی بداریم، چراکه آنان در تبعیت از رهبر انقلاب به عنوان ستون پنجم برای مبارزه با دشمن عمل کرده اند.

وی یادآورشد: در جنگ ظرفیت های علمی از جمله استاد، مهندس، پزشک، دانشجو، حضورداشتند و هزاران نوآوری خلق کردند. پل خیبر هم از شاهکارهای مهندسی است که در شرایط محدودیت و محرومیت های جنگ ظهور پیدا کرد.

ظهور علمی پس از انقلاب بود

وی با تاکید بر اینکه حماسه های بسیار زیادی در عرصه پزشکی ظاهر شد، عنوان کرد: امروزه بهترین جراحان و پزشکان که در عرصه امداد و تروما وجود دارند، حاصل همان تعهد دانشجویان و اساتید پزشکی در دوران جنگ هستند.

تولایی اظهار داشت: در ابتدای جنگ، یک مرکزتحقیقات طب قلب وجود داشت، که اکنون این مرکز به مرکز تحقیقاتی و درمانی تبدیل شده است. جوانان نیز، مهندسی را در جهاد و جنگ شروع کردند که اکنون توانسته ایم به خودکفایی در ارتش و سپاه  و مراکزی از این قبیل برسیم.

به گفته وی همچنین ساخت پل ها، سیلوها، سد و نیروگاههای بزرگ از پیشرفت های عظیمی به شمار می روند که پس از جنگ به وجود آمده اند. همچنین پیشرفت ها در حوزه هسته ای، نانو و هوافضا را مدیون عزم جهادی و تفکر بسیجی هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون توانسته ایم در حوزه هوافضا به ماوراء جو دست پیدا کنیم، اظهار داشت: این باعث افتخار است که فجر5 هم به مدارات فرستاده شده و اکنون در حال کار است.

تولایی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درخصوص دستاوردهای نانویی افزود: رهبر انقلاب از دستاوردهای نانویی اظهار رضایت کردند و فرمودند که برای ثبات، پویایی و حفظ کشور نباید فضاهای سیاسی بر روی ما اثر بگذارد که این دیدگاه، اهتمام به پویایی و پیشرفت کشور را به دنبال دارد.

به گفته وی محصولات دارویی بسیار پیشرفته ای درحوزه های بیو و نانو تکنولوژی در دست تولید داریم و این بدان معناست که در حال رقابت با کشورهای دیگر هستیم.وی گفت: علاوه بر پیشرفت در عرصه های نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، هوافضا، سلول های بنیادی و دستیابی به ماورا جو و ماهواره، توانسته ایم داروهای نسل جدید با قابلیت های بسیار بالا را تولید کنیم.

ضرورت اتکا به توانایی جوانان در کشور

تولایی با تاکید بر اینکه این مسیر، مسیر خود اتکایی و باور جوانان به توانایی خودشان است، در ادامه بیان کرد: این دانشجویانی که ظرفیت های خود را به مسئولان نظام اعلام می کنند، رسالت تکلیف مدیران را افزایش می دهد که ما از همین ظرفیت های درونی خودمان استفاده و به توانایی و استعداد درونی خودمان تکیه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… اعظم (عج)عنوان کرد: ما امروزدر شرایط مناسبی هستیم و باید با اهتمام و مدیریت جهادی به هدایت ظرفیت های علمی بپردازیم و پویایی و عزت را در عرصه های علمی بیش از پیش به منصه ظهور برسانیم.

تحریم ها علت اول خودکفایی در کشور

رئیس سازمان بسیج علمی پژوهش و فناوری کشور در ادامه توضیح داد: ما در هرزمینه ای که دچار محدودیت و تحریم شدیم خودرا باور کرده و ظرفیت هایمان را در عرصه های مختلف روی کار آوردیم که اکنون توانستیم در عرصه های پیچیده به خودکفایی و خود اتکایی برسیم.

به گفته وی امروزه، از مهم ترین و پیشرفته ترین عرصه های دفاعی، سلاح ها هستند که برای حفظ سرزمین خودمان توانسته ایم، این سلاح ها را ایجاد کنیم  و این موضوع حاصل تهدیدات پیرامونی است .وی اظهار نگرانی کرد و گفت: متاسفانه بازار مصرف خودمان را در بخش های عادی تر که پیچیدگی کمتری از انرژی هسته ای  مانند صنایع نساجی، مبلمان و تغذیه دارند را به واردات سپرده ایم. بسیاری از منابع ملی ما صرف کشورهایی امثال چین و مالزی می شود.

تولایی افزود: موضوع واردات برای کشوری که 4 میلیون دانشجو دارد، بد است که سالیانه نزدیک به پنجاه هزار میلیارد تومان را صرف توسعه اقتصادی کشورهای دیگر بکند.

وی خاطرنشان کرد: هرجایی که ما خود را باور کردیم و با تهدید مواجه بودیم، مدیران هم  اجتناب ناپذیر به ظرفیت های داخلی توجه کردند لذا در این زمینه پیشرفت کردیم.

توقف برخی پژوهش ها در کشور

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا… اعظم (عج) عنوان کرد: ما در بسیاری از عرصه های تکنولوژی بالا، تحقیقات ارزشمندی انجام داده ایم ولی این تحقیقات در مرحله پژوهش متوقف مانده اند.

وی افزود: ما انتظار داریم مقامات و مدیران رده اول کشور، جوانان سرزمین خود را بیشتر باور و از آنها حمایت کنند و دل از آن طرف مرزها بکنند.

تولایی اظهار داشت: حقیقت این است که ما هرچه از ارزش هایمان هم دست برداریم، باز هم از مشکلات اقتصادی کشور جز با همت کارجهادی و توجه به تولید داخلی حل نخواهد شد.وی با اشاره به اینکه همه رخداد های سیاسی، بازی هایی برای سرگرم کردن ما هستند،بیان کرد: شعار محوری امسال عزم ملی و مدیریت جهادی است که این کار، حداقل انتظار از مدیران کشور است تا برای تحقق این شعار همت کنند و از جوانان و ظرفیت های علمی  استفاده کنند.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: ان شا الله با توجه جدی بتوانیم پیشرفت های خود را در همه عرصه ها توسعه دهیم.

رتبه و جایگاه ایران در شاخه های علمی و فناوری

تولایی افزود: کشورما از نظر ظرفیت نیروی انسانی و منابع هوشمند انسانی در دهک اول است و رتبه ای متغیر میان رتبه های  6 و 7 را به خود اختصاص داده است.همچنین از نظرتولید مقالات علمی در دهک دوم رتبه های 16و17 را به خود اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب رتبه ای در عرصه علمی نداشتیم، یادآورشد: در آخرین سال های قبل از انقلاب 150 مقاله علمی منتشر می شد که اکنون نزدیک به 70 هزار مقاله تولید می کنیم و رتبه 16 تا 18 را در این زمینه داریم.

تولایی تاکید داشت: متاسفانه در سایرعرصه های فناورانه در دهک های بعد از دهک ششم هستیم و این رتبه نامناسبی برای مردم پرافتخار ایران است، که این موضوع ریشه در توجه به وضعیت های داخلی یا به عبارتی واگذار کردن بازار اقتصادی کشور به اقتصاد به جای توجه ملی است.

تولایی با بیان اینکه محیط علمی آماده برای حرکت های علمی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: فعالیت های تحقیقاتی پرارزشی که مرحله پژوهش را پشت سرگذاشته باشند نیز در کشور داریم و اینها به همت جهادی نیاز دارند تا بتوانیم پژوهش ها را به فناوری و ارزش افزوده تبدیل کنیم.وی افزود: ما به رویکرد جهادی با مدیریت جهادی نیازداریم که پس از 36 سال،  بتواند زمینه پویایی و جهش مستمری را در عرصه های علمی و فناوری کشور به ارمغان بیاورد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا