یک حشره جدید بومی ایلام ثبت جهانی شد

دکتر مجید میراب بالو روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نمونه این حشره ماده از گونه تریپس تحت عنوان Eryngyothrips veisii Mirab -balou, 2015 از خاک زیر درختان بلوط چغاسبز ایلام جمع آوری شد.
وی افزود: مدت زمان کشف، جمع آوری نمونه ها ، مطالعه، بررسی و نوشتار مقاله در خصوص این گونه جدید از مهرماه سال گذشته در یک دوره یک ساله انجام گرفت هرچند تاکنون موفق به یافتن نوع نر این گونه نشده اند.
وی ادامه داد: برای تایید و ثبت جهانی این حشره، نمونه های از آن در کلکسیون حشره شناسی دانشگاه ایلام و همچنین در کلکسیون حشره شناسی دانشگاه کشاورزی جنوب چین (گوآنگجو) نگهداری می شوند. 
میراب بالو یادآور شد: هفته گذشته مقاله مربوط به این گونه در مجله Vestnik Zoologii (دارای نمایه ISI) در کشور اوکراین که یکی از معتبرترین مجلات بین المللی در زمینه جانور شناسی است، به چاپ رسید.

وی گفت: این جنس Eryngyothrips دارای تنها پنج گونه در دنیا است و گونه جمع آوری شده از ایلام، ششمین گونه شناسایی شده از این جنس در دنیا است که دارای بال های بسیار کوتاه، بدن دو رنگ (قهوه ای تیره و روشن) با یک هزار و 200 میکرون طول است.
وی افزود: هم اکنون مشغول مطالعه روی بندپایان موجود در خاک هستیم و نمونه های فراوانی از حشرات و کنه های خاکزی را در خاک زیر درختان بلوط و درختان سوزنی برگ بوستان جنگلی چغاسبز جمع آوری کرده ایم .
خاک سطح جنگل و عرصه های طبیعی های زاگرس از حیث وجود بندپایان خاکزی بسیار غنی بوده که نشانگر حاصلخیزی این خاک ها است. 
گونه های فراوان جانوران بی مهره به زندگی در شرایط مختلف سازگارند و تقریبا در همه جا یافت می شوند و به خصوص خاک از مهم ترین زیستگاه های بی مهرگان محسوب می شود و بندپایان متنوع ترین گروه جانوران هستند که 78 درصد گونه های جانوری در این شاخه قرار دارند. 
تغییراتی که در خاک ها انجام می پذیرد به وسیله موجودات زنده در خاک صورت می گیرد این موجودات بر اساس نحوه تغذیه میزان فراوانی و عناصر معدنی حاصل از تجزیه بدن خود در بهبود خصوصیات خاک بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم دخالت می کنند. 
سطح رویشی جنگل های زاگرس به دلیل داشتن خاک مناسب دارای ظرفیت تولیدی بالایی است.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا