نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت روبات جنگی به شکل سگ

از دیدگاه برخی از متخصصان فناوری، میدان‌ های جنگ یکی از بهترین مکان های ممکن برای استقرار و آزمودن قابلیت های تعبیه شده در روبات ها محسوب می شوند. در راستای همین دیدگاه نیز هم اکنون نیروهای جنگی ایالات متحده در حال آزمایش میزان مفید بودن روباتی به نام اسپات (Spot) در میدان های جنگ هستند. روبات اسپات در حقیقت یک ماشین به شکل ظاهری سگ است که توسط شرکت بوستون دینامیک (Boston Dynamics) ساخته شده است.

می توان اسپات را نسل جدید روباتی به نام بیگ داگ (Big Dog) دانست که توسط همین کمپانی طراحی شده است. با این حال اسپات نسبت به بیگ داگ  کوچک تر و چالاک تر است. این روبات 72 کیلوگرمی با حسگرهای متعددی که در داخل سر آن تعبیه شده است کار می کند. این حسگرها به منظور جهت یابی طراحی شده است و اسپات به واسطه آنها فعال می شود.

نکته جالب این است که کنترل این روبات به وسیله دسته بازی ساخته شده برای کنسول های بازی کامپیوتری انجام می شود. این دسته می بایست به لپ تاپ کنترل کننده اسپات وصل شده است و به کمک نرم افزار مخصوصی کنترل این روبات را برعهده بگیرد. شایان ذکر است که محدوده آنتن دهی این سیستم کنترلی نیز 487 متر است. روبات ها در میدان جنگ چیز جدیدی نیستند اما اسپات بهترین جایگزین برای روبات هایی است که در این زمینه ساخت شده اند.

برای آزمایش این روبات، تیم سازنده آن را در موقعیت های شبیه سازی شده جنگی متفاوت قرار دادند. این موقعیت ها شامل جنگل ها و مبارزه های درون شهری و غیره می شد. در یکی از آزمایش ها این روبات جلوتر از انسان وارد ساختمان های مناطق جنگی شد تا خطر های موجود را شناسایی کند. ارتش ها پیش از این در عملیات های نظامی از سگ های واقعی برای این کار استفاده می کردند. لازم به ذکر است که این آزمون  توسط آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی یا دارپا (DARPA) در آزمایشگاه Marine Corps Warfighting انجام گرفت.

این روبات یکی از بهترین روبات های نظامی ایالات متحده محسوب می شود این در حالی است  که کمپانی های روبات سازی آسیا و اروپا، همگی در جستجوی ساخت روبات هایی هستند که به طور مسالمت آمیز و دوستانه در کنار انسان زندگی کرده و یاور آنها باشند و این تفاوت دیدگاه برای بسیاری از متخصصان چندان قابل قبول نیست. اما با این حال این روبات می تواند با تشخیص تهدید ها و خطرات، جان بسیاری از سربازان را در کارزار جنگ نجات دهد. اسپات برای میدان های جنگ واقعی طراحی نشده است اما به سازندگان خود کمک می کند تا به روش های جدید تری برای استفاده از روبات ها در میدان‌ها جنگی دست یابند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل