نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش کلیدی لرزش ریز ذرات در پس لرزه ها

بر اساس شبیه سازی های کامپیوتری جدید که در زمینه زمین لرزه های زمین انجام گرفته است، وقوع زلزله در یک ناحیه می تواند تا یک هزار کیلومتر دورتر نیز پس لرزه هایی ایجاد کند. این زمین لرزه ها می تواند نتیجه ارتعاش ذرات بسیار کوچک باشد.

محققان دانشگاه ناپل در ایتالیا با استفاده از آخرین فناوری های کامپیوتری روز جهان اقدام به ساخت یک مدل کامپیوتری برای تحقیقات در زمینه زلزله کرده اند. این مدل ساخته شده به بررسی ذرات بین صفحات تکتونیکی ای (زمین ساخت های صفحه ای) می پردازد که تحت تاثیر نیروی اصطکاکی که در مرز های آنها احساس می شود، قرار می گیرند. این تیم با این روش کاری نشان داده اند که در برخی فرکانس های خاص، ذرات بسیار کوچک بین صفحات زمین با حرکت به اطراف، اصطکاک را می شکنند و به این ترتیب پس لرزه ایجاد می کنند. این پدیده ممکن است تا هزار کیلومتری محل زلزله اصلی نیز اتفاق بیفتد.

جالب است بدانید که، محققان به این نتیجه رسیدند که بزرگی امواج زلزله در محل اصلی رخ داد آن اثر زیادی بر روی احتمال ایجاد زلزله دیگری نخواهد گذاشت. در این شرایط تنها بسامد مهم خواهد بود. لوسیلا د آرکانجلیس (Lucilla de Arcangelis) به عنوان یکی از محققان اصلی فعال در  این پژوهش در این باره بیان کرد: «هر گسل فرکانس رزونانس صوتی خود را خواهد داشت. اگر یک سیگنال به این بسامد برسد، حتی گسلی که درگیر زلزله نیست نیز ممکن است فعال شود.»

شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی Physical Review Letters به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل