نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تنظیم چربی خون دیابتی‌ها با تمرینات قدرتی

 هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرینات قدرتی بر برخی شاخص های آنتروپومتریک و پروفایل لیپیدی پلاسما در مردان دیابتی نوع دو مراجعه کننده به بیمارستان گلستان اهواز بوده است که توسط دکتر مهرنوش ذاکرکیش استادیار گروه غدد و متابولیسم پژوهشکده سلامت مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمعی از همکارانش انجام شده است.

در این پژوهش نیمه تجربی از بیماران مراجعه کننده به کلینیک دیابت بیمارستان گلستان اهواز 20 مرد دیابتی نوع دو انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفره (تمرینات قدرتی و کنترل) تقسیم شدند. همچنین تمرینات ورزشی 3 بار در هفته و به مدت 8 هفته انجام شد.

در پیش آزمون و پس آزمون شاحص های بیوشیمی و آنتروپومتریک اندازه گیری و برای تحلیل تغییرات شاخص های اندازه گیری شده از آزمون های T-Test استفاده شد.

یافته‌های این پژوهش نشان داد که پس از دوره تمرین کاهش معناداری در میانگین نسبت دور کمر به دور لگن و افزایش معناداری در سطح لیپوپروتئین پرچگال پلاسما در گروه تمرینات قدرتی مشاهده شد. همچنین تفاوت معناداری در اختلاف مقادیر ایجاد شده در شاخص های درصد چربی بدن و نسبت دور کمر به دور لگن بین دو گروه مشاهده شد.

براساس نتایج این پژوهش مشخص شد که تمرینات قدرتی می تواند روش موثری در بهبود پروفایل لیپیدی و شاخص های آنتروپومتریک در بیماران نوع دو باشد.

به گزارش ایسنا ، نتیجه این پژوهش در کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ارائه شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل