بسته شدن درهای مقبره فرعون توت عنخ آمون

وزیر عتیقه جات مصر اعلام کرد از آغاز ماه آینده میلادی درهای مقبره فرعون توت عنخ آمون به روی بازدیدکنندگان بسته خواهد شد و امکان ورود به این مقبره تا اطلاع ثانوی  برای عموم مردم امکان پذیر نخواهد بود . علت اصلی این موضوع ، مرمت و انجام اقدامات حفاظتی عنوان شده است .

بر اساس اطلاعات تاریخی موجود ؛ این فرعون جوان در سن نوزده سالگی در سال 1324 پیش از میلاد ( یعنی 3هزار و 339 سال پیش ) پس از نه سال حکومت درگذشت . آرامگاه توت عنخ آمون در نزدیکی مجسمه وی در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد و وضعیت مقبره وی نشان می دهد که احتمالا مرگ وی ناگهانی و پیش از تکمیل ساختمان آرامگاه اتفاق افتاده است . تابوت وی و نقاب طلائی هفده کیلویی قرار گرفته بر روی صورت جسد  که یازده کیلو گرم آن طلای خالص بوده و مابقی از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تشکیل شده  را می توان اصلی ترین دیدنی این آرامگاه دانست .

در همین زمینه ممدوح الدماتی وزیر عتیقه جات مصر ضمن اعلام این خبر از اهمیت بسیار زیاد پروژه مرمت این مقبره خبر داده و در بیانیه ای رسمی اعلام کرد : " جسد مومیائی شده شاه توت عنخ آمون در طول این مدت به مقبره دومی که به صورت جایگزین در نظر گرفته شده است منتقل می شود تا اقدامات حفاظتی مناسب از آن صورت بگیرد . "

به گفته کارشناسان هنوز به طور دقیق مشخص نیست که عملیات فوق الذکر به چه میزان به طول خواهد انجامید . شایان ذکر است در ابتدای سال جاری میلادی به دلیل مرمت نادرست و نگهداری بد از ماسک طلائی این فرعون ؛ جنجالی بزرگ ایجاد شده بود . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، کارگران موزه در حین حمل و نقل این ماسک ارزشمند ، آن را به زمین انداخته و در نتیجه ماسک فرعون توت عنخ امون آسیب دید . مرمت انجام شده روی این ماسک نیز بسیار ناشیانه بوده و خبرنگاران و بازدیدکنندگان شاهد وجود لایه های چسب خشک شده روی سطح این ماسک بودند که موضوع فوق اعتراضات فراوانی را در پی داشت .

لازم به توضیح است که  فلسفه وجودی ساخت اهرام مصر را باید در نگرش و جهان بینی مردم این سرزمین در روزگار باستان جستجو کرد . در مصر باستان عقیده عمومی بر این بود که در صورت حفظ جسد پس از مرگ ، روح فرد مرده امکان زندگی مجدد را خواهد داشت و از این رو تمامی تلاش مردم در طول زندگی خود ، صرف ساختن مقبره ای در خور توجه و همچنین پرداخت هزینه مومیائی کردن اجسادشان بود . در واقع مصریان باستان برای انسان دو ماهیت فیزیکی و روحانی با نام را RA  و کا KA متصور بودند و هدف اصلی مومیائی کردن اجساد نیز کمک به روح برای شناسائی جسم در زمان پس از مرگ بود و به باور این مردم اگر جسدی نابود می شد ، روح وی تا ابد در سرگردانی و عذاب قرار می گرفت .

در معماری اهرام مصر هدف اصلی سازندگان ، ساختن سدی مقاوم در برابر تخریب ها و جلوگیری از سرقت آثار داخل ان بود و به همین دلیل ساخت این بناها همراه با پیچیدگی ها و پنهان کاری های بسیاری است تا کسی پس از مرگ فرعون امکان دسترسی و دستبرد به این ثروت را نداشته باشد .  تقریبا در تمامی هرم ها ده ها راه انحرافی و تله های مختلف برای جلوگیری از ورود دزدان تعبیه شده است و همچنین هیچ یک از ان ها در ورودی نداشتند .

 تمامی تلاش فراعنه مصر و معماران سازنده این بناهای منحصر به فرد که با دستان صدها هزار برده ساخته شدند ، نتوانست در برابر  وسوسه دستیابی به ثروت افسانه ای  موجود در داخل هرم ها مقاومت کرده و  طی هزارن سال پس از ساخته شدن اهرام ، دزدان مقابر موفق شدند تا به گنجینه های موجود در قبر پادشاهان دسترسی پیدا کنند  و زمانی که باستان شناسان در روزگار معاصر به داخل این هرم های شگفت انگیز رسیدند تنها با دیواره های خالی و اتاق های غارت شده ای  رو به رو شدند که هیچ نشانه ای از شکوه جلال فراعنه مصر در ان باقی نمانده بود . سرانجام با کشف مقبره یکی از فراعنه مصر که هنوز دست غارتگران به ان نرسیده بود ، کلید این معما گشوده شد . البته این فرعون در هرم مدفون نشده بود و مقبره ای کاملا عادی داشت. توت عنخ آمون یکی از فراعنه سلسله هجدهم مصر بود که در سال های 1341 تا 1323 پیش از میلاد زندگی می کرد می کرد و  در هنگام مرگ بسیار جوان و در  سن نوزده سالگی بود. مرگ وی مصادف با دوره زوال قدرت فراعنه سلسله هجدهم بوده و دوره کوتاه سلطنت وی همراه با هرج و مرج و بی ثباتی دینی و سیاسی در سرزمین مصر بود . این آرامگاه در سال 1922 میلادی توسط باستان شناسی به نام هوارد کارتر کشف شد .

بر اساس آزمایش های دی ان ای انجام شده در سال 2010 بر روی مومیائی این فرعون ، مشخص شد که توت عنخ آمون فرزند فرعون توت عنخ آتون است .  اگر چه این فرعون جوانمرگ در طول زندگی خود نسبت به سایر پادشاهان مصر قدرت بسیار کمی داشته و پس از مرگش نیز فراموش شد ولی امروزه وی را به عنوان مشهورترین فرعون مصر می شناسند زیرا آرامگاه وی تنها نمونه دست نخورده ای است که وضعیت زندگی و فرهنگ مردم مصر باستان است .

شاید بتوان مهمترین دلیل باقی ماندن این آرامگاه را در دو موضوع دانست : اول اینکه اصولا توت عنخ آمون فرعون کم اهمیتی بود و چند سال پس از مرگ وی به کلی از یادها رفت و دلیل دوم اینکه بر خلاف بیشتر فراعنه ، مقبره وی به صورت آشکار بر روی زمین نبود بلکه آرامگاه این فرعون جوان عبارت بود   اتاق هایی در زیر زمین  که روی آن با قلوه سنگ پوشیده شده بود .

آرامگاه توت عنخ آمون در نزدیکی مجسمه وی در نزدیکی دره پادشاهان قرار دارد و وضعیت مقبره وی نشان می دهد که احتمالا مرگ وی ناگهانی و پیش از تکمیل ساختمان آرامگاه اتفاق افتاده است . تابوت وی و نقاب طلائی هفده کیلویی قرار گرفته بر روی صورت جسد را می توان اصلی ترین دیدنی این آرامگاه دانست . امروزه مومیائی این فرعون را همچنان در محل اصلی مقبره اش نگهداری می کنند . تا سال ها پس از کشف این مقبره افراد عادی و گردشگران اجازه ورود به آن را نداشتند و تنها می توانستند به دیدن آثار باقی مانده در موزه ها و گزارش ها و تصاویر موجود قناعت کنند ولی در سال 2007 با آماده شدن شرایط امنیتی ، درهای این آرامگاه بر روی مردم باز شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا