نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سم زدایی از بدن تنها جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد

پدهای سم زدا، دستگاه سم زدا ، محلولهای گیاهی زداینده سموم از بدن از جمله محصولاتی هستند که در این باره تبلیغ می‌شوند. حال اینکه این محصولات تا چه میزان  قادر به انجام این کار هستند و آیا اصولا در بدن افراد سم وجود دارد پرسشی است که متخصصان جوابگوی آن هستند.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: بدن در طی سوخت وسازی که سلولها دارند بطور طبیعی یک سری از سموم را جذب می‌کند. از طرف دیگر آلودگی هوا و موادی که افراد روزانه با آنها سرو کار دارند از قبیل لوازم آرایشی که خانمها استفاده می‌کنند و یا مواد شوینده اغلب حاوی سموم هستند و از راه پوست و استنشاق وارد بدن می‌شوند. اما میزان این سموم ناچیز است و قادر به ایجاد خطر نیستند و بدن با تعریق و از راه های طبیعی آنها را دفع می‌کند. اینکه محصولات از راه موضعی بتوانند سموم را دفع کنند اثبات شده نیست و بحث علمی پشت این قضایا وجود ندارد. از این لحاظ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

وی افزود: یکی از راههای اصلی دفع سموم از پوست، تعریق است . متأسفانه در برخی اماکن غیر علمی نظیر آرایشگاهها با استفاده از دستگاههای یونتوفورز که تنها به دلیل کاهش تعریق در افرادیکه تعریق بیش از حد دارند استفاده می‌شود اقدام به تبلیغ جهت دفع سموم بدن می‌کنند که این کار عوارض و خطراتی در پی دارد. این دستگاه بصورتی عمل می‌کند که در اثر ان جریان برق از دو قطب دستگاه عبور می‌کند و بیمار پاهای خود را دستگاه قرار می‌دهد و با عبور جریان برق به تدریج کانالهای ایجاد تعریق در بدن بسته می شوند و میزان تعریق در بدن کم میشود. استفاده از این دستگاه در صورت عدم نیاز فرد به کاهش تعریق در بدن خود سبب احتباس سموم دربدن می‌شود زیرا یکی از اصلی ترین راههای دفع سموم تعریق است.

دکتر شهناز اتابد ، فوق تخصص کلیه در اینباره گقت: در برخی از افراد  بیماریهایی وجود دارد که براثر آن فرد قادر به دفع طبیعی سموم از بدن نیست. این بیماران اغلب با داروهای  تجویز شده ازسوی پزشک و دیالیز سموم را دفع می‌کنند. بیماریهایی نظیر سیروز کبدی . نارسایی کلیه از این جمله اند. باتوجه به این امر اگر دفع سموم با استفاده از این محصولات امکان پذیر بود دیگر چنین افرادی نیاز به استفاده از روشهای سختی نظیر دیالیز نداشتند. پس این محصولات به هیچ عنوان قادر به دفع سموم نیستند و تنها جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند.

اما ادعای گیاهخواران دررابطه با دفع سموم چیست؟ آنها معتقدند مصرف مواد حاوی پروتئین در بدن ایجاد سم می‌کند از این رو بهتر است بجای مصرف آنها از مواد گیاهی استفاده کنیم. دکتر احمدرضا درستی در اینباره توضیح داد: بدن افراد به تمام گروههای غذایی نیاز دارد و نمی‌توان یک گروه غذایی را بی دلیل حذف کرد. اینکه پروتئین در بدن ایجاد سم کند باوری غلط و ناصحیح است.اگرچه گیاهان خواص زیادی دارند ولی در مصرف آنها نیز نباید افراط کرد.

گفته می‌شود برخی از میوه ها مانند انار خاصیت سم زدایی دارند و سبب پاکسازی خون می‌شود. اگرچه این میوه خواص بیشماری دارد لیکن میزان توقع ما از مواد خورکی بهتر است در حد نقش تغذیه رسانی آنها باشد و نه بیشتر.متأسفانه مصرف داروهای گیاهی در بین افراد بی توجه به عوارض آنها بی رویه صورت می‌گیرد. بطورمثال گیاه دم اسب در زمینه سم زدایی از بدن مصرف می‌شود که این گیاه درصورت مصرف بیش از اندازه عوارض خطرناکی دارد. در مجموع باید گفت بدن افراد بطور طبیعی سموم را از راه کبد و کلیه دفع می‌کند و نیازی به استفاده از هیچ محصولی ندارد. مگر در مواردی که بیماری خاصی وجود دارد و در آن صورت استفاده از روشهای علمی درمانی بهترین اقدام است.

گزارش: اعظم صفائی

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل