تولید سوخت از پلاستیک

همه ما درباره خواص پلاستیک ها و کمکی که به روند زندگی مدرن ما می کنند آگاه هستیم. این مواد، غذا های مصرفی ما را تازه تر نگه می دارند , خودرو های ما را سبک تر می کنند و همین امر باعث مصرف پایین تر سوخت می شود , خانه های ما را ایزوله نموده و هدر رفت انرژی را کاهش می دهند و علاوه بر این ها داروهای بیشماری را پاکیزه و استریل نگاه می دارند. در حالی که بعضی پلاستیک ها قابلیت بازیافت شدن دارند تعداد زیادی از آن ها این قابلیت را نداشته و در آخر درون زمین مدفون می شوند و برای سالیان دراز باقی می مانند. اما تکنولوژی هایی که می توانند انرژی ها و سوخت های موجود در این پلاستیک های غیر قابل بازیافت را رها سازی کنند می توانند راه حلی برای مشکل موجود باشند.

یکی از مزیت های این شیوه کمک به تمامی آحاد مردم و سیاست مداران برای ارزش دادن و مهم دانستن موادی است که پیش از این زباله تلقی می شدند. زمانی که افراد متوجه ارزش این مواد شوند همگی برای استخراج و استفاده از این انرژی های بالقوه تلاش می نمایند و دیگر این زباله ها به سادگی دور ریخته نمی شوند.

چرا پلاستیک ها ارزشی ذاتی به عنوان یک منبع انرژی دارند؟ پلاستیک ها از مواد تشکیل دهنده منابع انرژی کنونی اعم از گاز طبیعی و نفت ساخته می شوند ( در آمریکا از گاز طبیعی برای ساخت این مواد استفاده می شود.). هیدرو کربن ها که تشکیل دهنده مواد پلاستیک های موجود هستند در داخل تمامی اجزای این محصولات وجود دارند و همین امر پلاستیک را به ماده ای که انرژی در درون خود ذخیره نموده تبدیل کرده است که می تواند به منبع سوخت مایع تبدیل شود. لازم به ذکر بوده که این مسئله هم اکنون در حال تبدیل شدن به یکی از دغدغه های جدی مردم است و اینکه چگونه می توان این پلاستیک ها را به جای دفن نمودن وارد چرخه سوخت و انرژی نمود یکی از سوال های اساسی آن هاست.

یکی از راه حل ها بازیافت پلاستیک ها است , امروزه تکنولوژی های بازیافت گونه های مختلف پلاستیک ها را بازیافت می نمایند: بطری ها , ظروف , لیوان ها و در پوش ها. حتی پلاستیک های متداولی هم چون کیسه های حمل مواد مختلف و بسته بندی های اجناس گوناگون می توانند در فروشگاه های بسیار بزرگ سراسر آمریکا بازیافت شوند.

اما در مورد پلاستیک هایی که نمی توان آن ها را بازیافت نمود ولی همانند سایر پلاستیک ها حاوی انواع مختلف انرژی ها هستند چه کار می توان کرد؟

استخراج سوخت از زباله های پلاستیکی

یک سری از تکنولوژی های جدید که به تازگی در صنعت در حال به کار گیری هستند به شکل بسیار کارامدی کمک شایانی به تبدیل پلاستیک های غیر قابل بازیافت به سوخت های مختلفی همچون نفت خام و مواد اولیه صنایع مختلف می کنند. فرایند انجام پروسه فوق متنوع و گوناگون است و این تکنولوژی به تکنولوژی تبدیل پلاستیک به سوخت معروف است که شامل گام های مشابهی می باشد:

جمع آوری و انبار کردن پلاستیک ها به منظور بازیافت کردن آن ها سپس انتقال پلاستیک های غیر قابل بازیافت به محل دستگاه های تبدیل پلاستیک به سوخت جایی که آن ها در محیطی بدون اکسیژن گرما دیده و ابتدا ذوب شده و پس از آن به حالت گاز در می آیند. سپس این گاز ها سرد و متراکم شده و تبدیل به محصولات پر کاربردی می شوند. گفتنی است که این فرایند فاقد مرحله احتراق و سوزاندن است.

 با توجه به تکنولوژی مورد استفاده محصولات خروجی می توانند شامل نفت خام مصنوعی , سوخت های تصفیه شده برای مصارف خانگی و مواد اولیه برای تولید گازوئیل , دیزل و نفت سفید باشند. شرکت های تولید کننده محصولات نفتی محصولات خود را به تولید کنندگان و صنعتگران عرضه می نمایند در حالی که سوخت های مذکور می توانند در خودرو ها , اتوبوس ها , کشتی ها و هواپیما ها مورد مصرف قرار بگیرند.

سوخت هایی پاک تر

یکی دیگر از مزایای بالقوه محیط زیستی سوخت بدست آمده از پلاستیک ها پاک بودن آن هاست و این امر به خاطر ماهیت کم سولفور پلاستیک است. در حال حاضر بسیاری از صنایع از دیزل های با نسبت سولفور بالا استفاده می نمایند.

یکی از محصولات اساسی بدست آمده از پلاستیک ها در صورت تصفیه شدن به شیوه مناسب , سوخت دیزل با درصد بسیار پایین سولفور است. استفاده از سوخت های کم سولفور در قایق ها , ماشین ها , ژنراتور ها و خودرو ها می تواند به کاهش اثر سولفات ها کمک نماید در حالی که مواد غیر قابل بازیافت نیز با این روش به راحتی مجددا وارد چرخه مصرف می شوند.

تکنولوژی تبدیل پلاستیک ها به سوخت های پاک می تواند کمک بزرگی برای نواحی جزیره ای باشد جایی که قیمت سوخت بسیار بالاست و دفن زباله ها در درون زمین با محدودیت های جدی رو به روست. این گونه جوامع می توانند با استفاده از این تکنولوژی بخشی از سوخت مورد نیاز خود را تولید نموده و از مزایای اقتصادی و محیط زیستی آن بهره مند شوند در حالی که بخش بزرگی از زباله هایی که به منابع آبی , برکه ها و حتی صنعت توریسم آن ها ضربه می زند را از میان می برند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا