نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اجرای مصوبات شورای عالی آب برای نجات زاینده رود

علی ایرانپور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وضعیت نامناسب زاینده رود و باتلاق گاوخونی گفت: در حال حاضر زاینده رود به دلیل اضافه برداشت هایی که صورت گرفته و عدم توفیق در آبرسانی به این رودخانه، خشک شده است. در همین امسال که شورای عالی آب هرگونه افزایش سطح زیر کشت را ممنوع کرد، شاهد بودیم در استان همجوار ما که سرچشمه آب از آنجاست، هم افزایش سطح زیرکشت رخ داد و هم اضافه برداشت آب صورت گرفت و گزارش های آن به شورای عالی آب و معاون اول رییس جمهوری ارسال شد.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: این اضافه برداشت متعلق به کسانی است که قبلا از این آب استفاده می کردند. نباید فراموش کرد که از یک طرف به دلیل افزایش جمعیت، میزان مصرف آب بالا رفته و از طرف دیگر سطح زیر کشت هم گسترش یافته است. این دو عامل باعث شده که زاینده رود به وضعیتی درآید که امروز مشاهده می کنیم.

وی افزود: سومدیریت که نتوانسته متناسب با افزایش جمعیت و افزایش مصرف و نیز افزایش سطح زیر کشت، برنامه ریزی های لازم را انجام دهد از دیگر دلایلی است که مزید بر علت شده و زاینده رود را به این روز انداخته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه یک دیدگاه بدی در کشور است که زاینده رود را متعلق به اصفهان می دانند در صورتی که اینگونه نیست و زاینده رود متعلق به همه کشور است. در جوار زاینده رود صنایع ملی کشور در حال تولید و ایجاد اشتغال هستند. بخش عمده ای از صنعت گردشگری اصفهان به دلیل وجود زاینده رود است. بخش زیادی از کاهش حضور گردشگران هم به دلیل خشک شدن زاینده رود اتفاق افتاده است. دولت باید با یک دید ملی به زاینده رود نگاه کند تا بتوان از شرایط فعلی خارج شد.

ایرانپور در ادامه اظهار کرد: انتقادی که من به عنوان یکی از نمایندگان استان اصفهان به دولت دارم این است که اهمیت باتلاق گاوخونی کمتر از دریاچه ارومیه نیست. به هرحال گاوخونی یک تالاب بین المللی است. در کنار این، زاینده رود هم از چنین اهمیتی برخوردار است. استان اصفهان به تنهایی 5 میلیون نفر جمعیت دارد که یا از این زاینده رود امرار معاش می کنند و یا آب شربشان از آن تامین می شود. علاوه بر این، استان های دیگر چون یزد و کرمان و چهارمحال بختیاری هم از این آب استفاده کنند. بنابراین دولت باید بحث زاینده رود را که موضوعی ملی است و چندین استان کشور درگیر این بحث هستند جدی بگیرد.

وی تاکید کرد: همانگونه که به دریاچه ارومیه توجه شده و کار بسیار خوبی است، می بایست زاینده رود و باتلاق گاوخونی هم مورد توجه قرار بگیرد. انتظار ما از دولت و معاون اول رییس جمهوری این است که مصوبات شورای عالی آب را که هنوز اجرایی نشده است، به اجرا درآورند. به هرحال مصوبات این شورا بر اساس کارهای کارشناسی و با حضور مقامات ارشد دولت به تصویب رسیده است و سوالی که مردم اصفهان از دولت دارند این است که چرا این مصوبات اجرا نمی شود؟

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل