اقدامات ویژه عربستان برای مهار مرس در موسم حج

گزارش ارائه شده از سوی مطبوعات عربستان سعودی نشان می دهد که مقامات این کشور اقدامات احتیاطی و لازم را برای مقابله با بیماری ویروسی مرس در سفر حج واجب امسال انجام داده اند.

مقامات دیوان عالی کشور عربستان سعودی تخمین زده اند که در ماه ذی الحجه سال جاری بیش از دو میلیون مسلمان از سراسر جهان به مکه ، مقدس ترین شهر مسلمانان ، سفر کنند.

عماد الجیهدلی (Emad Al Jihdli) یکی از مقامات وزارت بهداشت عربستان سعودی در مصاحبه ای مطبوعاتی در رابطه با این اقدامات انجام شده می گوید: « دولت عربستان بیش از 52 واحد آی سی یو (ICU) و اتاق های ایزوله و قرنطینه را در مکه راه اندازی کرده است تا در صورت مشاهده نمونه ای مشکوک یا تایید شده از ابتلا به بیماری ویروسی مرس (MERS) مورد استفاده قرار گیرد. »

قابل توجه است که بر اساس مطالعات محققان ، بسیاری از شترهای عربستان سعودی حامل این ویروس خطرناک هستند به همین دلیل انتقال آن ها به شهر مکه و همچنین کشتار این شترها در طول عید قربان ممنوع اعلام شده است . 

بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (Middle East Respiratory Syndrome) که در اختصار به آن MERS می گویند ، یک بیماری ویروسی است که برای نخستین بار در سال 2012 زمانی که یک بیمار عربستانی در شهر لندن انگلستان درگذشت ، کشف شد . این بیماری در اثر یک ویروس که سیستم تنفسی را هدف قرار می دهد ، ایجاد می شود . این ویروس باعث بروز ذات الریه و عفونت های کشنده در فرد بیمار شده و در سیستم تنفسی اختلال ایجاد می کند .بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود 36 درصد از مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست داده اند. لازم به ذکر است که این ویروس در خفاش وجود داشته  و به نظر می رسد که از این طریق وارد بدن شتر شده باشد . بیست سال است که این ویروس از شتر به شترهای دیگر منتقل می شود اما از اوایل سال 2010 انتقال آن از شتر به انسان مشاهده شده است  .

بیماری مرس تا کنون بیش از پانصد نفر کشته و هزاران نفر مبتلا در بر داشته است . بر اساس گزارش دولت عربستان از سه سال گذشته بیماری عفونت مرس در بین زائران حج دیده نشده است.

منبع
 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا