نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رتبه 10 دانشگاه زنجان در شاخص تولید مقالات بین‌المللی در کشور

دانشگاه زنجان که پس از گذراندن سال‌های پرفراز و فرود و سختی‌هایی که برای آغاز فعالیت خود در خانه‌ای واقع در کوچه شالچی و با عنوان مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری با آن مواجه بود و مجوز فعالیت خود را در سال 53 از موسسه عالی اخذ و در مهر 54 با 72 دانشجو فعالیت علمی خود را شروع کرد، در کیلومتر 5 جاده قدیم تبریز، چهل سالگی خود را با حضور رؤسا، اعضای هیات‌علمی و همه کسانی که در تنومند شدن این نهال علمی سهیم بودند، با رونمایی از شعر دانشگاه زنجان و کتاب تاریخ 40 ساله دانشگاه جشن گرفت.

 ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: در سال 2014 میلادی 173 نفر از دانشمندان ایرانی در زمره یک درصد دانشمندان برتر دنیا انتخاب شدند.

وی اظهار کرد: در سال 57 شاهد تحصیل 175 هزار دانشجو در کشور بودیم، در حالی که هم‌اکنون این آمار چهار میلیون و 650 هزار نفر را شامل می‌شود و علاوه بر آن و طبق آخرین مستندات رتبه ایران در تولید مقالات ISI از رتبه 17 به 16 در سال 2014 ارتقاء داشته است.

وی افزود: در سال 2012 هیچ دانشگاهی از ایران در زمره یک درصد دانشگاه برتر دنیا نبود، در حالی که در سال 2015 شاهد حضور 13 دانشگاه کشور در این زمینه بودیم.

خدایی با اشاره به ترکیب دانشجو در استان زنجان، تصریح کرد: هم‌اکنون 75 هزار دانشجو در استان زنجان مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 10 هزار نفر آن‌ها در دانشگاه زنجان اشتغال به تحصیل دارند که دانشگاه زنجان با دارا بودن رتبه 12 در ورودی و خروجی دانشجویان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

پروفسور یوسف ثبوتی، چهره ماندگار فیزیک ایران نیز در ادامه گفت: ارتباط دو دانشگاه زنجان و تحصیلات تکمیلی تاثیر مهمی در توسعه علمی استان داشته است.

بنیانگذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان با تاکید بر اینکه ارتباط بین این دو دانشگاه خارج از محدوده تعارفات معمول و مناسبتی است، خاطرنشان کرد: امیدوارم در آینده این ارتباطات علمی هر چه بیشتر ادامه داشته باشد.

همچنین جمشید انصاری، استاندار زنجان با تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی جدید به همه دانشجویان تصریح کرد: دانشگاه زنجان با تلاش خود، بخش قابل توجهی از نیروی انسانی مورد نیاز برنامه‌های توسعه‌ای استان را با تامین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تامین کرده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه دانشگاه زنجان در یک روند طبیعی فعالیت اصلی خود که تربیت نیروهای متخصص است، نقش قابل توجهی را ایفا کرده است، گفت: دانشگاه زنجان باید به عنوان پیشران در توسعه علمی و آموزشی استان باشد.

خلیل جمشیدی، رئیس دانشگاه زنجان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: شورای گسترش عالی در سال 1353 تاسیس مدرسه عالی کشاورزی و دامپروری را در شهر زنجان تصویب کرد و به دنبال آن در اول مهر سال 1354 این مدرسه عالی با 72 دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه پس از سال‌ها فعالیت علمی این مدرسه عالی در سال 70 به دانشگاه زنجان تغییر نام داد، افزود: این دانشگاه در حال حاضر بیش از 23 هزار دانش‌آموخته، 400 عضو هئیت‌علمی و 10 هزار دانشجو در قالب چهار دانشکده، یک پردیس خودگردان، یک پژوهشکده و یک مرکز رشد فعالیت دارد.

جمشیدی تصریح کرد: آموزش‌های این دانشگاه در قالب 38 گروه آموزشی، 268 رشته گرایش شامل 98 رشته گرایش دکترا، 113 رشته گرایش ارشد و 60 رشته گرایش کارشناسی به دانشجویان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه این دانشگاه از نظر شاخص تعداد دانشجویان به ازای هیات‌علمی رتبه پنجم کشور را دارد، گفت: دانشگاه زنجان در شاخص تولید مقالات بین‌المللی رتبه 10 و در شاخص تولید کل مقالات رتبه 18 کشوری را به خود اختصاص داده است.

جمشیدی با اشاره به چشم‌انداز 1404 این دانشگاه، خاطرنشان کرد: حرکت در مرزهای دانش و به‌کارگیری فناوری‌های کارآمد در فضای علمی داخلی و بین‌المللی مورد توجه این دانشگاه بوده تا بتواند جایگاه مناسب را در تولید علم و نوآوری به عنوان دانشگاه نسل سوم کسب کند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از سرود دانشگاه زنجان با شعر مصدق آقاجانلو و آهنگ‌سازی کیارش میرمحمد رضایی، تمبر گرامیداشت و کتاب تاریخ 40 ساله دانشگاه رونمایی شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل