حرکت دریانوردی به سمت پاکترین صنعت دنیا

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، 30 سپتامبر به انتخاب سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) روز جهانی دریانوردی نامگذاری شده است تا به این بهانه مردم، مسوولان و تصمیم گیران کشورهای مختلف با اهمیت این اکوسیستم بیشتر آشنا شده و در راستای حفظ و بهره گیری پایدار از آن بکوشند.
'آموزش و ترویج دریانوردی و ارتقای جایگاه کشور در مجامع بین المللی' شعار امسال است که در آن به وضوح بر نقش آموزش به منظور ارتقای جایگاه کشور در عرصه دریانوردی تاکید شده است.
صنعت دریانوردی حال حاضر دنیا، در حال دستیابی به پاکترین صنعت دنیاست، تمام کشتی ها وفق کنوانسیون مارپل و ضمایم شش گانه آن ملزم به رعایت ضوابط و مقررات سختگیرانه محیط زیستی هستند. 
امروزه سازمان بین المللی دریانوردی زیستگاه های حساس را به عنوان مناطق دارای اهمیت ویژه می شناسد و مقررات سختیگرانه تری برای تردد و حضور کشتی ها در این مناطق به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی درنظر می گیرد.
ایران نیز در راستای همگامی جامعه جهانی با سیاست های IMO و به منظور توسعه فرهنگ دریایی در کشور، یکم تا هشتم مهرماه را به عنوان هفته ملی دریانوردی نامگذاری کرده است. 
در این هفته سازمان ها و دستگاه های مرتبط با امور دریایی و دریانوردی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کنند با اجرای مراسم خاص این موضوع ضمن تجلیل از تلاش یک ساله دریانوردان، توجه همگان را به ابعاد مختلف دریا و دریانوردی و اهمیت این موضوع در توسعه پایدار کشور جلب کنند.
به همین منظور معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همانند سال های گذشته، امسال نیز در روز شنبه چهارم مهرماه که به نام 'روز دریانوردی، ایمنی و حفاظت محیط زیست دریایی، صنعت بیمه' نامگذاری شده است، مراسمی را برگزار می کند.
در این مراسم به برگزیدگان استانی و ستادی در حوزه های مختلف همچون خبر، تحقیق و پژوهش، رسانه، نشریه، عکس، ورزش، مستند، دریایی، ایثارگری و پیشکسوتان به رسم یادبود تندیسی از طرف معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعطا خواهد شد. 
همچنین به منظور آشنایی تلاشگران عرصه دریایی با اهمیت حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی دریایی با هماهنگی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی پردیسان، بازدید از این موزه همزمان با هفته ملی دریانوردی برای تلاشگران عرصه دریایی و خانواده های آنان رایگان خواهد بود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا