همسانی دوره شبانه روزی زمین با نوعی نانوزیست ماده درون بدن

یک گروه مشترک از محققان ژاپنی نشان داده اند که دوره چرخش روزانه زمین (24 ساعت) در سطح اتمی، در پروتئینی به نام KaiC کدگذاری شده است. این پروتئین، یک مولکول زیستی با قطر 10 نانومتر است که در سلول های سیانوباکتریایی (جلبک های سبزابی) یافت می شود.

نتایج حاصل از این تحقیق، به درک روند تعیین دوره شبانه روزی و طرز کار مولکولی ساعت زیستی کمک خواهد کرد. این دانش ممکن است منجر به توسعه روش های درمانی برای اختلالات ناشی از رفتار دوره ای غیرطبیعی شود.
نتایج این تحقیق به صورت آنلاین در 25 ژوئن 2015 در ScienceExpress، نسخه الکترونیکی نشریه علوم، منتشر شده است.
با توجه به تغییرات روزانه در محیط (به ویژه شدت نور و دما) ناشی از چرخش روزانه زمین به دور محور خود، بسیاری از موجودات فعالیت های زیستی خود را جهت بازده بیشتر تنظیم می کنند. ساعت زیستی به ساختمانی اطلاق می شود که موجودات زنده، به وسیله آن زمان بندی فعالیت های زیستی خود را تنظیم می کنند. دوره این ساعت روی حدود 24 ساعت تنظیم شده است. طیف گسترده ای از مطالعات به بررسی ساعت زیستی در موجوداتی اعم از باکتری ها تا پستانداران پرداخته اند، درنتیجه، رابطه بین ساعت زیستی و بیماری های متعددی روشن شده است؛ بااین حال، هنوز معلوم نیست که چگونه دوره شبانه روزی 24 ساعته اجرا می شود. این گروه تحقیقاتی با استفاده از سیانوباکتری ها به این سؤال پاسخ دادند.