رفتار اجتماعی، کلید ورود روبات به خانه انسان

تقریبا تمامی داستان ها و فیلم هایی که آینده بشر را نشان می دهند در یک مورد با یکدیگر توافق دارند؛ در تمامی این فیلم ها روبات ها به عنوان بخش پذیرفته شده و بزرگی از فعالیت های اجتماعی روزمره حضور دارند. با این حال بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، روبات ها تنها در صورتی می توانند با انسان ها رابطه موفقیت آمیز بر قرار کنند که "نشانه های اجتماعی" و رفتار مودبانه را یاد بگیرند.

این تحقیق روبات ها را در شرایطی قرار داد که اگر انسان در آن موقعیت ها قرار می گرفت مورد سو استفاده یا حمله قرار می گرفت. در واقع سناریو اصلی این تحقیق قرار دادن روباتی به عنوان بازرس انسان ها هنگام ورود با ساختمان بود. سپس از شرکت کنندگان در باره میزان رفتار های مودبانه و خشونت آمیز روبات سوال هایی پرسیده شد.

نتایج به دست آمده حاصل از این بود که مردم روبات هایی را که با آنها مودبانه صحبت  می کنند را بیش تر می پذیرند. بنا بر این اگر قرار باشد روبات ها در برخی مشاغل وارد شده و با انسان تعامل داشته باشند بهتر است رفتار های اجتماعی نیز به هوش مصنوعی آنها اضافه شود.

یواخیم میربه عنوان یکی از راهبران این تحقیق، در باره نتایج به دست آمده از این تحقیق بیان کرد: «تعاملات میان انسان ها و روبات ها باید از قواعد رفتاری پیروی کند که در تعاملات انسان با انسان دیده می شود. روبات ها به عنوان فناوری های بدون فکر دیده نمی شوند بلکه به عنوان مامورانی در نظر گرفته می شوند که با انسان در تعامل هستند»

شایان ذکر است که در طول سال گذشته چند مورد از حمله انسان به روبات ها در جهان گزارش شد و به صورت بدیهی از دیرباز احتمال وقوع فرایند معکوس این رخداد نیز از ترس های بشر بوده است و آموزش اخلاقیات و رفتار های اجتماعی به روبات ها می تواند تضمینی برای عدم بروز رفتار تهاجمی توسط آنها باشد.

البته تنها رفتار مودبانه برای کارکرد روبات ها کافی نخواهد بود و برای نمونه یک روبات بسیار موفق در ژاپن (که حتی رکورد فروش روباتیک در جهان را نیز به خود اختصاص داد) برای ورود به بازار ایالات متحده با پیش شرط افزوده شدن حاضر جوابی و شوخ بودن روبرو شد. به این ترتیب به نظر می رسد که بروز رفتارهایی انسانی تر می تواند ارتباط با روبات ها را برای بشر ساده تر سازد.

منابع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا