تشکیل سازمان مالکیت صنعتی راه مناسبی برای حل مساله مرجعیت ثبت است

دکتر مهدی فقیهی در حاشیه برگزاری نشست هم اندیشی بررسی وضعیت پیگیری 'لایحه مالکیت صنعتی در دولت، چالش­ها و راهکارها'گفت: اتفاقاتی که در زمینه نهادسازی حوزه مالکیت صنعتی در کشور محقق شده، مثبت نبوده و یکی از آسیب های اساسی این حوزه، موضوع متولی یا مرجع ثبت است.
فقیهی افزود: بهترین گزینه ای که می تواند در کشور موضوع مرجع ثبت را پیش ببرد، تشکیل یک سازمان مالکیت صنعتی زیر مجموعه قوه مجریه است، به طوری که این سازمان بتواند مسئولیت هماهنگی بین بخش های مختلفی را که درگیر موضوع اختراعات و تجاری سازی اختراعات و سیاستگذاری اختراعات در حوزه های حقوق مالکیت صنعتی، مدیریت مالکیت صنعتی و اقتصاد مالکیت صنعتی هستند، به عهده داشته باشد.
وی درباره نتایج نشست که عصر دیروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، تصریح کرد که لازم است کار کارشناسی بیشتری میان متخصصین و دستگاه ها صورت بگیرد. 
در جلسه عصر دوشنبه مسوولان و کارشناسانی از مجلس، دولت، قوه قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخش خصوصی حضور داشتند و با بیان نظرات خود به بررسی وضعیت لایحه مالکیت صنعتی در دولت و چالش های پیش روی آن و لزوم تمرکز مرجعیت ثبت پرداختند. 
جمع بندی کلی نشست به جلسه دیگری موکول شد.
سیاست­های مربوط به اقدامات ملی مربوط به مالکیت صنعتی در جلسه یکم مرداد ماه سال 92 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید. ابلاغ این سیاست­ها گامی موثر و اساسی در ساماندهی نظام جامع مالکیت صنعتی و ساختارهای اجرایی آن محسوب می­شود و می­تواند چالش­های ناشی از طولانی بودن زنجیره ظهور ایده تا تجاری­سازی طرح­های صنعتی را کاهش دهد.
هیأت دولت در 18 مرداد 94 در جلسه ای به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه 'حمایت از مالکیت صنعتی' را بررسی و تصویب کرد. 
هدف از تصویب این لایحه، حمایت از حقوق معنوی و مادی صاحبان ایده در حوزه های صنعتی در قالب ثبت حق اختراع، طرح ها و علایم تجاری و نیز بهره مندی هر چه بیشتر جامعه از نتایج افکار آنهاست. 
به گزارش ایرنا , لایحه حمایت از مالکیت صنعتی که با تاکید بر سیاست­های ابلاغی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است، ضمن پوشش سیاست­های ابلاغی این ستاد در رابطه با مرجعیت قوه مجریه در آن و حفظ شانیت قضاء در قوه قضائیه، از تمرکز نداشتن فرایند ثبت اختراعات در یک مرکز ویژه و توزیع ماموریت های مربوط به فرایند مذکور رنج می­برد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا