نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعالیت های ذهنی و ورزشی از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

دکتر فرهاد گلی پور با اشاره به اینکه رعایت و به کارگیری برخی نکات می تواند ابتلا به بیماری آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، افزود: گسترش زندگی مدرنیته و ظهور و بروز ریز فاکتورهای متعدد موجب شده ابتلا به بیماری های مختلف از جمله آلزایمر در بین عموم مردم افزایش یابد.
وی یادآوری کرد: آلزایمر شایع ترین علت دمانس به شمار می رود، دمانس، تخریب پیش رونده توانایی های شناختی را شامل می شود که به تدریج حافظه و عملکرد ذهنی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد در انجام وظایف روزانه زندگی روزمره خود با مشکل جدی مواجه می شود. 
گلی پور با بیان اینکه اولین علامت بیماری آلزایمر با اختلال عملکرد شناختی و کارکرد شناختی مغزی آغاز می شود، ابراز کرد: در این مرحله معمولا حافظه کوتاه مدت زودتر دچار آسیب می شود و به مرور زمان فرد در استدلال، یادگیری و ارتباط برقرار کردن با محیط و دیگران، دچار مشکل می شود و آگاهی خود را نسبت به زمان و مکان از دست می دهد.
وی افزایش سن را عاملی مهم در ابتلای افراد به بیماری آلزایمر اعلام کرد و گفت: افزایش سن معیاری مهم در ابتلا افراد به این نوع بیماری به شمار می رود و بیشتر در رده سنی بالای 65 سال نمایان و قدری در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.
این متخصص مغز و اعصاب بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: افزایش سن به معنی گرفتاری تمامی افراد به این بیماری نیست بلکه وجود ریزفاکتورهای مختلف شرایط مستعد تری را برای ابتلا فراهم می کند.
به گفته وی مشکلات سیستم قلبی، عروقی، چاقی و دیابت، ضربه به سر نیز می تواند در بروز این بیماری نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

** ناتوانی در قضاوت و استدلال از علایم بیماری آلزایمر 
گلی پور با بیان اینکه بیمار مبتلا به آلزایمر به دلیل اختلال در عملکرد شناختی مشکلاتی دیگری نیز دارد، ادامه داد: افسردگی، اضطراب و بیقراری، بی اختیاری ادرار، تکرار یک رفتار یا بیان یک عبارت به صورت مکرر، عدم تشخیص موقعیت زمان و مکان ،اختلال در تصمیم گیری و حل مساله ، مشکل در به خاطر آوردن جزئیات اتفاقات و مکالمات اخیر و اختلال در یادگیری مطالب جدید از دیگر علایم این بیماری است.
وی بیان کرد: هم اکنون راه درمانی خاص برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و می توان با دارو درمانی نسبت به کنترل بیماری آن اقدام کرد.
وی خاطرنشان کرد: جمعیت سالمند در هر جامعه ای بیانگر افزایش بیماری آلزایمر است و بر این اساس باید اقدامات جامع پیشگیرانه در این بخش انجام گیرد.
مدیر گروه بخش اعصاب دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: فعالیت های ذهنی مانند مطالعه و حل جدول از تخریب سلول های مغزی جلوگیری می کند.
به گزارش ایرنا , سازمان جهانی آلزایمر شمار کل مبتلایان به زوال عقل را در سراسر جهان 47 میلیون نفر اعلام کرده که تعداد این بیماران به سرعت رو به افزایش است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل