نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همایش ترویج علم و اخلاق علم

از سوی دیگر، پرسش­های اخلاقی منظم به علم و فناوری تنها ذهن تولیدکنندگان علم و فناوری را درگیر نمی­ کند. مصرف ­کنندگان نیز در دنیای معاصر به جد درگیر پارادوکس­ های اخلاقی همراه با به ­کارگیری دانش و محصولات دانش ­بنیان هستند.

زندگی در روزگار کنونی خواه ­ناخواه بر یک زیرساخت پیچیده علمی و فناورانه تکیه و ابتنا یافته و تقریباً تمام اعمال انسانی حاوی بعدی علمی یا فناورانه است. به همین خاطر مسائل و دغدغه ­های سنتی اخلاقی که همواره در کنار تصمیم و عمل انسانی وجود داشته ­اند در عصر حاضر ابعاد جدیدی می­ یابند و نیازمند بررسی­ ها و هم اندیشی های تازه­ای هستند.

همایش ترویج علم و اخلاق علم محملی خواهد بود برای پرسش افکنی و گفتمان­ سازی درباره آن دسته از مسائل مشترک اخلاقی که در منطقه مرزی میان آکادمی و جامعه (تولیدکنندگان و مصرف­ کنندگان دانش) نقش می­ گیرند.

نقش عمومی­ سازی علم در گسترش ارزش­های علمی در جامعه، تأثیر عمومی­سازی علم بر اخلاقی­تر شدن خودِ جامعه علمی، اخلاقیات ترویج و جایگاه ترویج علم و فناوری در مصرف اخلاق­ مدارانه محصولات و خدمات علمی و فناورانه موضوع ­های بسیار مهمی برای یک جامعه در حال توسعه همچون ایران اسلامی ما هستند. همایش ترویج علم و اخلاق علم با هدف پرداختن عالمانه به این موضوع ­های نو و مهم طراحی و پیشنهاد می ­شود.

 

اهداف

1.      هم­اندیشی در باب نسبت میان ارزش­ها و سنت­های جامعه علمی و فعالیت­های ترویجی؛

2.      کنکاش درباره نقش عمومی­سازی علم در گسترش عقلانیت علمی در جامعه؛

3.      هم­اندیشی در خصوص جایگاه ترویج علم در مسئولیت­پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛

4.      معرفی نقش رسانه­ای و ترویجی دانشمندان به عنوان نوعی ارزش اخلاقی؛

5.      گفتمان­سازی در خصوص اخلاقِ ترویج علم؛

6.      هم­اندیشی درباره اخلاق مصرف فناوری و نقش عمومی­سازی علم و فناوری.

 

محورهای همایش

1.      عمومی­سازی علم، فرهنگ­سازی و نشر ضمنی ارزش­های علمی؛

2.      دموکراتیزه کردن جامعه علمی؛ ترویج علم به مثابه فرایند مسئولیت­پذیر کردن جامعه علمی در برابر اذهان عمومی؛

3.      جایگاه فعالیت رسانه­ای در منظومه اخلاق حرفه­ای دانشمندان

4.      اخلاق مصرف فناوری؛ نقش فعالیت­های ترویجی؛   

5.      ترویج علم، جنبش های محیط زیست و فناوری­های سبز؛

6.      اخلاق رسانه و اخلاق علم؛

7.      فضیلت­های اخلاقی مرتبط با ترویج علم. 

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات تا 12 مهر ماه 1394

چکیده مقاله حداقل 150 و حداکثر 250 کلمه و باید شامل ایده اصلی، هدف، سوال، روش و نتیجه باشد.چکیده مقالاتی که دارای ایده جدیدی در راستای اهداف همایش باشند در اولویت پذیرش قرار می­گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت انجمن ترویج علم ایران مراجعه کنید.چکیده مقالات را به ایمیل popscience.nrisp@gmail.com  ارسال کنید.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل