نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضدعفونی‌کننده‌های دست و خطر مسمومیت کودکان

مواردی که اخیرا گزارش شده مربوط به دو کودک بوده است که یکی از آنها یک دختر 6 ساله است که پس از خروج از مدرسه، به ناگاه به زمین افتاده و سر او ضربه دیده بود. مادر کودک او را مستقیما به مرکز مسمومیت شناسی برده بود و پزشکان پس از معاینه دریافتند که این کودک مقداری از مایع ضدعفونی‌کننده دست را که عطر توت‌فرنگی داشته از روی میز معلم خود برداشته و خورده است.

مورد دوم یک پسر 5 ساله بوده که او نیز به همین دلیل مسموم شده بود.

در سال 2010 مرکز سم‌شناسی ایالات متحده، بیش از 3600 مورد بچه‌های زیر 12 سال را گزارش کرده بود که با ضدعفونی‌کننده دست مسموم شده بودند. تا سال 2013 این تعداد به 16000 مورد افزایش یافت.

 

آنچه بزرگسالان باید بدانند

ضدعفونی‌کننده دست معمولا در بطری‌های رنگ روشن و پر زرق و برق و همچنین با عطر آدامس بادکنکی، لیمو، وانیل و مانند آن عرضه می‌شود که برای کودکان بسیار وسوسه‌انگیز است.

این محصولات حاوی 40 تا 95 درصد الکل هستند که بلعیدن حتی مقدار بسیار کمی از آن می‌تواند برای کودکان خطرآفرین باشد.

اغلب والدین به راحتی و بدون هیچ مشکلی این محصولات را در کیف کودکان خود گذاشته و آنها را به مدرسه می‌فرستند، اما آنها باید بدانند که کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به این مواد آسیب‌پذیرتر هستند. با خوردن این محصولات ممکن است ضربان قلب، فشارخون و تنفس آنها به شدت کاهش یابد. همچنین ممکن است کودک به شدت دچار افت قند شده و این منجر به تشنج و به کما رفتن وی شود.

پزشکان پس از پرس‌وجو از والدین کودکان دریافتند که بسیاری از پدر و مادرها نمی‌دانند که این محصولات حاوی مقادیر زیادی الکل است و بسیاری از آنها نیز متوجه نیستند که این ماده می‌تواند سبب مسمومیت شود.

از آنجا که این محصولات می‌تواند نقش مهمی در کاهش میکروب داشته باشد، بهتر است دور از دسترس کودکان قرار گیرد و کودکان فقط با نظارت بزرگترها از آن استفاده کنند.

در صورتی که والدین فکر می‌کنند که وجود این محصولات بین وسایل مدرسه کودک ضروری است، بهتر است از محصولات فاقد الکل استفاده کنند و یا به جای آن دستمال مرطوب در کیف کودک قرار دهند.

والدین و مراقبان مدرسه در صورت مشاهده کودکی که ممکن است ضدعفونی کننده دست را خورده باشد، باید فورا او را به مراکز پزشکی و درمانی انتقال دهند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل