نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پروانه فناوری نانو ایران، پیله شکسته و در حال پرواز است

 حمیدرضا امیری نیا که اخیرا به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و مهندسی پورتلند به آمریکا سفر کرده بود، درباره دستاوردهای این سفر گفت: کنفرانس مدیریت فناوری و مهندسی یکی از دو کنفرانس معتبر در حوزه مدیریت فناوری در دنیا محسوب می شود که از سال 1991 میلادی هر سال به همت دانشگاه پورلند آمریکا ( یک سال در پورتلند و سال بعد در یکی از کشورهای دیگر) برگزار می شود.
وی افزود: در کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و مهندسی پورتلند امسال، 270 مقاله ارائه و هشت سخنران کلیدی از 35 کشور دنیا به ارائه مطالب خود پرداختند که رئیس شورای ملی تحقیقات کانادا، قائم مقام شرکت هیتاچی ژاپن و مشاور وزیر علوم اتیوپی از جمله سخنرانان کلیدی این دوره از کنفرانس بودند.
امیری نیا درباره سخنرانی خود که با موضوع «حکمرانی فناوری های نوظهور در کشورهای در حال توسعه با مطالعه موردی توسعه فناوری نانو در ایران» ارائه کرده بود، اظهار داشت: در ابتدای این ارائه به موقعیت جغرافیایی و تاریخی ایران اشاره و تاکید شد که در طول تاریخ فناوری و مهندسی در ایران چه نقش­هایی داشته است. 
وی افزود: از جمله فناوری­های تاریخی ایران از «منارجنبان» اصفهان به عنوان یکی از برج های با فناوری «های تک» روز در قرن 14 میلادی و در زمان سلجوقیان و همچنین به فناوری استفاده شده در مسجد امام(ره) در اصفهان اشاره شده که در آن بدون هیچ سیستم صوتی می توان برای هزار نفر سخنرانی کرد.
امیری نیا با بیان اینکه ایرانیان در طول تاریخ به صنعت و تکنولوژی اهمیت داده اند، تصریح کرد: در ادامه درباره وضعیت ایران پس از وقوع انقلاب اسلامی توضیحاتی ارائه شد به طوریکه قبل از انقلاب، تولیدات علمی ایران ناچیز بود اما پس از آن روند رشد تولیدات علمی محققان ایرانی آغاز و هم اکنون در جمع برترین های دنیا قرار دارد.
مشاور امور بین الملل دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری با اشاره به پیشرفت­های ایران در بیوتکنولوژی گفت: هم اکنون 18 داروی «های تک» بیو تکنولوژی در ایران تولید می شود که هر یک گرم برخی از آنها معادل 500 تا یک میلیون دلار ارزش دارند و تنها چند کشور معدود موفق به کسب دانش فنی تولید آنها شده اند.
وی ضمن تشریح وضعیت فناوری نانو در ایران گفت: در سال 2000 میلادی، ایران در جایگاه 57 دنیا در تولید علم نانو قرار داشت که هم اکنون به رتبه 7 دنیا ارتقا یافته است، بیش از 300 محصول مبتنی بر فناوری نانو ایرانی در بازار وجود دارد و بیش از 20 هزار محقق در فناوری نانو در کشور فعالیت می کنند.
امیری نیا با بیان اینکه دوره های دکتری فناوری نانو در 18 دانشگاه ایران فعالند، خاطرنشان کرد: در این سخنرانی تاکید شد که ایران برای فناوری نانو یک مدل و سیستم نوآوری فناورانه بر اساس شرایط بومی برای توسعه این فناوری دارد. 
به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی با بیان اینکه توانمندی های علمی جمهوری اسلامی ایران در بسیاری حوزه ها از جمله فناوری نانو حتی برای همسایگان کشور ناشناخته است بر لزوم معرفی ظرفیت های موجود در سطح بین الملل تاکید کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل